Translate

söndag 18 oktober 2009

Växtbytarträff och besök...

...på Cedergrens plantskola i Råå i Helsingborg, blev det i lördags.
På parkeringsplatsen vid Cedergrens Plantskola var det utbyte av växter, och jag hade med mig rotade rossticklingar och några knölar från min vita kaktusdahlia att byta bort.Vi som träffades och hade växtbyte är forumister på AoT(=Allt Om Trädgård, och förutom jag, var det Charlotte(som var den sammankallande) och hennes mamma Margit(Laiset), Annette på Boäng, Agneta på kullen, Lotte i Skåne och Louise i Skåne. Det blåste lite, och det syns i Margits hår, men annars gick det lugnt till vid bytet, och Lotte ser sååå glad ut.Jag hoppas alla blev nöjda, för det blev jag!Dessutom var det trevligt att träffas IRL!

Cedergrens Plantskola, som ligger på Starkoddergatan i Råå, är en kultförklarad instutition inom plantskolehandeln.
Krister Cedergren, nuvarande ägaren i tredje led, har låtit plantskolan få åldras med behag, och det är charmen med denna plantskola.
Oj, det var visst rosrea på årets krukodlade rosor, och hur ska man kunna låta bli???
"I'm CRAZY FOR YOU, oh, oh, oh, oh..."
Charlotte och jag var och kände på denna spektakulära ros med namnet "Crazy for You", och den fick följa med mig hem. Det blev den, "Climbing Cècile Brunner" och "Baron Girod l'Ain", som fyndades till halva priset. Sedan passade maken på att beställa en mörk,mörk ros av Christer, samtidigt som han beställde mochatarosen "Ballerina", som jag egentligen skulle ha köpt med mig, men som för tillfället inte fanns på plantskolan.
Även en Echinea i sprakande färg, blev inköpt.
Cedergrens Plantskola har inte bara rosor att sälja, utan även perenner, träd, buskar och annat, och Krister Cedergren guidade en del av forumis-terna runt på plantskolan.
Annette på Boäng föll visst för en rhodendendron...
Clematisar och "Loveberries"(?) i härliga blå nyanser lockade och Solbruden lyste i kapp med solen(men en planta "Solbrud" skulle jag byta till mig någon annanstans...)
Cedergrens Plantskola har även en present-butik med roserier och annat trädgårds-inspirerat till salu...
...och här finns även den gamla skrivmaskinen och räknemaskinen från plantskolans barndom.
Efter plantskolebesöket for vi hem på fika till Margit, som bor i ett gammalt mysigt hus i Råå, med denna trädgård.
Rosen är en "Mermaid"(wow!, tycker rosfantasten), men tyvärr hade den inte så många blommor att visa så här på höstkanten.
Den sirliga "spiran" kan vara någon typ av riddarsporre, som jag bytte till mig av Charlotte, utan att veta att den såg ut just så här.Ett lyckat byte!!!
Margit, som är en konstnärlig och musikalisk kvinna...
... bjöd på god fika hemma hos sig. Och den smaskiga kakan hade Agneta på kullen bakat och haft med sig.
Efter fikan for jag, maken och yngste sonen upp i Halland och bytte bort några fler rosstick-lingar och levererade en ros från Cedergrens till denna linslus...
Inte helt ovanlig syn, när det gäller Maria Berg, nä!
Maria hade med sig en planta "Solbrud" och någon lök "Tidlösa" och sedan gick vi på bio i Halmstad. Maria hade mannen och de tre söta flickorna med sig(och vår yngste son är jämnårig med Marias äldsta flicka.)
Vi såg filmen "Upp, upp!" - en succé...
...och sedan tittade vi på Halmstads nybyggda bibliotek i kvällsljus, innan vi gick och åt pizza tillsammans.
TACK för en trevlig kväll familjen Berg!
Även stort TACK till Charlotte&Margit för den trevliga växtbytarträffen!

6 kommentarer:

AnnCharlotte sa...

Låter som en givande dag...Delar maken passionen för rosor?

Maria Berg sa...

Tack själv kära du!
Jo det belv en lyckad träff fast bion i Laholm börjde 45 min för tidigt.
Ta det lugnt förerna skall inte i jorden ännu.

Kram MB

Anjas Hill sa...

Där har jag varit kund redan under "antiken"! De flesta av mina rosor och klematisar har jag skaffat därifrån. Cedergrens papperskatalog är ett kapitel för sig - vet inte om de har kvar den, men jag har sparat några. Där får man helt otroliga tips om ros-och klematisodlingar - t.ex. Vilken tur att denna plantskola får finnas till och liiite otur för mig att den ligger så långt ifrån där jag bor, men deras webb funkar ju bra./Anja

OF SPRING AND SUMMER sa...

Vilken kul och trevlig träff!! Ha det bra.

Annika Christensen sa...

Många glad den här dagen kan jag tänka mig.
Har alrig varit på cedergren och det är inte klokt!!!!
Ha det gott
Annika

Millan sa...

Log när jag läste dina 7 sanningar förutom nr 6 hade det kunnat varit jag ;) fast 7an är tveksam men den mörka chokladen med havssalt tillsammans med vin och popcorn är oslagbart.

Cedergrens har jag aldrig varit på men hade gärna åkt dit.