Translate

torsdag 2 oktober 2014

BLOOMING FRIDAY: Färger...



...och deras betydelser, tänker jag på när jag försöker tolka veckans tema hos PILGRIM denna Blommiga Fredag, och samtidigt plockar jag ihop en moodboard för oktober, som innehåller de växter och element som går att hitta i vår trädgård, dessa första dagar i denna höstmånad.


Till hjälp att symbolisera färgerna har jag letat fram en gammal bok från bokhyllan: "Symboler" av J.C. Cooper, och här kommer en del av denna boks färgsymboliseringar, plus mina egna funderingar och tankegångar.
Riktigt svarta blommor finns nog inte, men chokladskäran är nästintill svart, och doftar precis som det den är uppkallad efter:choklad.
Den svarta färgen symboliserar ofta ondska  och sorg och är dödens färg, men inom musikrörelsen har det blivit rock'n rollenens färg: svart läder och nitar, svartsminkade ögon och svart hår.
Rosenskäran  på bilden är rosa, som är en blandning av rött och vitt, och enligt de gamla traditionella  könsrollerna ansåg man att den rosa färgen var flickbebisens och småflickornas klädesfärg.
Hitlers färgsymbolism under nazitiden och  i förintelselägerna var att en rosa triangel skulle bäras av en man, som var anklagad för homosexualitet.
I dag finns Det Rosa bandet, som samlar in pengar i kampen mot bröstcancer - Tiden och symboliken går framåt!
Annars symboliserar den rosa färgen kärlek och ömhet, även  om den röda färgen är ett starkare uttryck för kärlek, energi och sexualitet.
Buketten med de röda rosorna till den älskade...


...och kanske är inte då buskrosen 'Golden Eye', så typiskt  i buketter man köper i blomsterhandeln till någon man tycker om, men vacker är den: 'Golden Eye'!
Rött symboliserar också blod och kunglighet, och kan var grymheten och martyriets färg.
På min moodboard får en röd fuchsia, ett litet rött äpple och ett rött nypon vara den röda färgen.


Vitt på min moodboard är den vita dahlian och din vita buskrosen 'White Meidelland', och vitt symboliserar enkelhet, oskuld och renhet, men orientaliska länder kan de vita färgen bäras som en sorgefärg.

Man brukade skämta om att om man som äldre kvinna bar den lila färgen på kläderna, var det "sista chansen", att ses som attraktiv kvinna, men den där synen har moderniserats, även om den violetta färgen betyder ålderdom, men även nostalgi och ödmjukhet. Under fastetiden inom Kristendomen är det den violetta färgen som altaret kläds med, och Maria Magdalena, en av mariorna kring Jesus, har den violetta färgen som sin färg.
På min moodboard har jag lagt en violett clematis, en cerislila höstaster och en mörklila skugglilja som violetta element.

"Bleu, bleu
l'Amor est bleu..."
börjar en fransk visa - kärleken är blå, vad man nu menar med detta....

1993 sjöng Ted Gärdestad : 
"Himlen är oskyldigt blå,
som ögon när barnen är små.
Att regndroppar faller som tårarna gör,
rår inte stjärnorna för.
Älskling jag vet hur det känns,
när broar till tryggheten bränns.
Fast tiden har jagat oss in i en vrå,
är himlen så oskyldigt blå"
Mer än tio år senare kan man höra hans dotter Sara tolka samma sång.

Jungfru Maria är ofta klädd i blått, när man ser målningar på henne.
Blått är sanningens, kyskhetens och visdomens färg, och den blå färgen kan ge rymd och avstånd i en trädgård, när de blå färgade växterna planteras i utkanten på trädgården.
Jag har valt en daggsalvia, några blommor från en himmelsblå riddarsporre, och en blomma från en...


...oktoberstormhatt, som just precis har börjat blomma.


Slutligen den gula, härliga solrosen, som jag detta året...


...fyllt en hel pallkrage med.
En underbar blickpunkt i trädgården, nu när mycket annat vissnar ner.
"Gult är fult!", brukar man säga, men den gula färgen är solens, intellektets, trons och godhetens färg.
Så finns de dem som säger att ge gula rosor, betyder samma som svek och trolöshet, och kanske handlar det om sägnen om Muhammad och hans unga fru Aïcha, som låg i badet. Muhammad hade blivit tillsagd att hon var honom otrogen, och att han kunde se det i fall han lät en vit ros flyta i vattnet.
Om denna ros blev gul, så var ryktet sant att hans gemål var otrogen. Rosen som flöt i vattnet var gul...


...och det är kanske därför denna buskros heter just 'Aïcha'.
Rosen finns just nu i planteringskön, men behöver en rejäl plats att växa på, då den kan bli stor.


Den orangegula krassen börjar blomma slut för denna säsongen.
Orange är en energisk färg som kan betyda eld, lycka och lyx, och  i kyrkan...


...hängs det orangefärgade tygstycken upp när konfirmander som konfirmationsläser enligt Taizé(läs mer HÄR) skall konfirmeras.



"Grönt är skönt!" och Barbro Hörberg(läs mer HÄR.)hon sjöng så här om grönt:

"Och tänk i parken
om våren
med ögon känsliga för grönt
och kastanjeblad som paraplyer"

Ja, grönt är livets färg, vårens grönska, ungdomens och hoppets färg.
Sedan kan man ju även bli grön av avundsjuka - och vissa konstnärer använder den gröna färgen för att symbolisera galenskap.
Iallafall, det gröna där ute börjar skifta i rött, gult och brunt: det är höst, och naturen går i vila.



Varje år vid denna tid brukar Emma Karp-Lundström(läs mer HÄR)göra en färgstark äppletavla i hamnen i Kivik. Detta året med en underbart budskap i bilden: Bee Nice! Både mot bina och mot varandra!

Det är Blommig Fredag med FÄRG som veckans tema. 
Gå till PILGRIM för att se fler FÄRGstarka tolkningar, och för att se fler moodboards från oktober, gå HIT.


Jag önskar er alla en skön helg&
Njut i din trädgård!
PS! För er som missat mitt inlägg om min drömträdgård, kryddad med foton från andra drömträdgårdar, gå HIT.DS.

10 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Vilket ambitiöst och trevligt inlägg.
Känns som hösten kom tidigt till min trädgård när jag ser att du fortfarande har solros, dahlia, rosor, riddarsporre, gurkört, rosenskära. Allt detta har blommat över hos mig för flera veckor sedan.
Ha det så gott i helgen
Anette

Anette i Torsåker sa...

Efter att ha sett och läst igenom, behöver jag gå ut och samla på mig vad som finns här i trädgården i blom just nu.
/Anette

Meta sa...

Vad kul att läsa ditt inlägg. Borde nog lära mig mer om detta
Ha en fin fredag
Kram Meta

Trädgården på Höjden... sa...

Vilken underbar färgresa
Åsa

Unknown sa...

Så fine blomster det er hos deg. Fargesprakende :)

Lena/isklockan sa...

Väldigt mycket fint du har som blommar ännu. Kram

Veronica sa...

Den vackraste och varmaste färgen av dem alla är.... Orange! Sen struntar jag i vad den betyder! I love!

Ha en god helg ;)

Hélena sa...

Vilka vackra collage! Blev helt varm i magen och jättekul att läsa om alla färger.
Kram Hélena

Bettina Bäck sa...

Kul! Och så fint att göra en betongsits till stolen.

Anonym sa...

Avere un pene di grandi dimensioni dà talvoltan una sicurezza maggiore che avere un corpo muscoloso e un addome da favola.


Here is my site; Un Pene Grande E Grosso