Translate

torsdag 11 september 2014

BLOOMING FRIDAY: Premiär...


...för den Blommiga Fredagen - äntligen!  - hos PILGRIM "Bland Rosor&Bladlöss", och vår trädgårdscykel har blivit nypimpad inför hösten.
Att odla i pallkragar var premiär för mig denna sommaren - det blev en pallkrage med en solrosor och en med bl a sallad och blomsterkrasse. Den tredje pallkragen här hemma har jag andra planer för.


Hemma hos TrädgårdsInka(se HÄR) har det varit full verksamhet sedan i våras, och hela sommaren med bl a trädgårdscafé, trädgårdsmarknader, vandringar i trädgårdsdungen och öppen trädgård. Denna helgen avslutas hela säsongen med "Må-gott-i-höst"-dag på lördag och trädgårdscafé på söndag.(Läs mer HÄR.)
Det är hos Inka jag har köpt de underbara trädgårdssvamparna, (som ursprungligen kommer från England) och just denna höstvarianten gör sin  premiär just nu trädgårdskrukan...


...vid trädgårdscykeln.


 De små fina penséerna brukar tillhöra en av vårens premiärblomster, men jag hittade några ljuvliga krukor med penséer på Hörnhem i Viby.
Lite märkligt kanske, att plantera dessa små i slutet på säsongen, men jag kunde ju inte låta bli, som vanligt.


Klätter- och buskrosen 'Märchenland' har gjort en bejublad premiär i vår trädgård, denna säsong.
Jag har dragit mig lite för rosen pga  dess namn - det lät så hårt i min mun - men när jag nu vet att 'Märchenland' på tyska betyder 'Sagoland', så förstår jag varför denna sagolika ros verkligen blivit tilldelad detta namn. 
Visst är den underbar!


De Blommiga Fredagarna  har startat igen, och för att se fler PREMIÄRER HIT.


Jag önskar er alla en Härlig Blommig Fredag&
NJUT i din Trädgård!
hälsningar
AnnA

16 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Härliga premiärbilder du visar! De små svamparna var väldigt söta, och härliga höstkrukor du har/ Kram Titti

Hélena sa...

Märchenland var en riktig skönhet! Måste spanas in :-)
Kram Hélena

Anette sa...

Fint som snus, som vanligt! Ja, de där svamparna var jättefina. Håller med dig om penseér, man tänker dom mer som vårblommor. Men egentligen är de ju perfekta höstblommor också! Ska jag tänka på till nästa år, man kan ju så själv lite senare kanske....Ha en fin helg. Kram Anette

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Sagolikt vacker ros! =o))
Ja, och skulle behöva ta tag i krukorna här...
Allt gott!
/Katarina

trädgårdsdrömmar sa...

Så fina krukor med blommor du har.Här hos mig börjar dom som finns se lite tråkiga ut.
Ha en fin helg.

Villrose sa...

Bra premierer!
Likte spsielt godt soppene og den fine rosen 'Märchenland'.

Rost och rädisor sa...

Verkligen en trädgårdscykel som gör själ för namnet.
Ha det så gott i helgen
Anette

Lotta sa...

Alltså...den cykeln har det ju för bra! Jätte vackert. Jag har också premiärodlat i pallkrage men det glömde jag bort när jag funderade över temat!

Unknown sa...

Morsomt og frodig!

Mias Trädgård sa...

Åh, vilket härligt och färgglatt inlägg på premiärtemat! Roliga svampar! Hoppas du får en fin helg! :) Mia

Ninnis sa...

Underbara premiärbilder.....älskar cykeln.....=)

Kram Ninni

Meta sa...

Härlig premiär du visar. Och visst har vi haft en underbar sommar njuter än av den vackra hösten
Ha en bra dag
kram Meta

Veronica sa...

Vad kul med en trädgårdscykel :)

Hur galet som helst men vansinnigt kreativt och roligt ! Man ska leka i sin trädgård så...

Perfekt :)



Trädgårdsflum, Ewa sa...

Vilka kreativa motiv! Jättehäftigt!

Ha en trevlig Helg! Hälsningar Ewa :)

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Vilka fina premiärer särskilt den sagolika Rosen!
Ha det fint!

Mandelhjärta sa...

Fina premiärer, och så trevligt med trädgårdscykel!