Translate

fredag 27 april 2018

TRÄDGÅRDSFÄGRING: Vecka 18: Vid hemkomsten i tisdags...


...efter nio dagars bussutfärd genom Europa, med skir grönska...


...och Magnoliablomning i Prag,...


...ännu mera grönt och värme i Budapest,...


...och sommarvärme på nära 30 grader i Wien,...


...möttes vi av full blomning av påskliljor, narcisser och julrosor i våra rabatter.
Här i Sverige är det fortfarande relativt sval vårvärme, men jag tycker om,...


...när våren kommer en bit i taget.
Pärlhyacinterna i mina krukor på verandan håller på att blomma över, och är på väg ner till rabatterna,...


...och i mina krukor med pionrötter jag köpte på trädgårdsmässan i Malmö i våras, börjar det komma upp lovande skott.


Jag påbörjade rosenbeskärningen och gödslingen innan jag for iväg, men några rosenbuskar finns kvar att både beskära och gödsla, men snart så...


Det finns ju alltid en hel del att göra i sin trädgård vid denna tiden, men jag njuter av det som blommar,...


...och plockar ihop en bukett om dagen av olika slag som idag: kaukasisk förgätmigej, mininarciss, gulsippa, svavelsippa och vitsippa.

Jag har inte gett upp min trädgårdsbloggning och skall försöka bidra med ett inlägg då och då till TrädgårdsFägring.
HIT för att läsa blogginlägg från vecka 18 och gå gärna med i detta gäng av bloggare.



Slutligen en sagobild från en kvällsutflykt på Donau i Budapest.



TREVLIG HELG&
NJUT i din Trädgård!
Hälsningar
AnnA

5 kommentarer:

Anita sa...

Hej Anna!

Ååh, vilket ljuvligt inlägg och vilka härliga bilder. Så skönt det var att se de ljuva vårbilderna från din resa och sedan se att det börjar spira av vår även hos dig. Bilderna där du håller buketterna i din hand är verkligen fina. Och det upplysta slottet som lyser som gult. Så vackert. Men mest av allt tycker jag om den skira grönskan och den vackra magnoliablomningen.

Tack för ett inspirerande inlägg och tack för att du länkar till TrädgårdsFägring!

Ha en fortsatt skön helg!
/Anita

Carina sa...

Håller med Anita! Härliga vårintryck från flera länder. Och ljuvliga små buketter. Men ännu har jag inte plockat upp något ur krukorna, mest för att det inte går att gräva ut en enda sort. Det får vara en blandning av nytt, fräscht och det gamla bedagade.

Ha det gott! Carina

LV sa...

So glad to see your most interesting post today. I have missed you, but glad it was because you were out exploring the world. No one can compete with you when it comes to pretty blooms. Trust you are well.

Anjas Hill sa...

Vilket härligt EU-reportage ;-)!
Håller med dig om att våren är trevligast när den är liiite nyckfull och smyger på lite försiktigt.
Du är en riktig "bukettmästare"! Så söta buketter.

Ha en bra vecka!
/Anja

Maribel sa...

Hej AnnA!
Ser ut som en helt fantastisk resa. Att få uppleva våren flera gånger om, är inte fel. Dina buketter är så fina.
Ha en fin söndag!
Marika