Translate

fredag 19 september 2014

BLOOMING FRIDAY: Sommarplågor...


...som är stickande och brännande och direkt livsfarliga för vissa människor är getingar eller vispor, som man säger på skånska. De tycker om att att kalasa i fruktträden på kvarbliven frukt, och för en person som är allergisk mot bi- och getingstick, är det direktkontakt med sjukvården som gäller vid ett getingstick.
Desto trevligare, och inte lika aggressiva...


...är amiralsfjärilarna, som också är fötjusta att kalasa  på den mogna , överblivna frukten.
En sensommar fick vår trädgård även besök av den ovanligare fjärilen sorgmanteln.


Sorgmanteln är en väldigt vacker fjäril, trots dess dystra namn.(Läs mer om fjärilen HÄR.)


Liljebaggar är vackra att se på, och min äldre bror kallar dem för purpurbaggar.
På våren när kejsarkronorna blommar, det är då dessa rackare dyker upp, och blir en sommarplåga för liljorna, och vill man ha en vacker liljeblomning senare på säsongen bör man redan då bege sig på liljebaggsjakt, både på morgonen och vid kvällningen.
Vad jag har upptäckt har dessa insekter god hörsel, eller god förnimmelse av vibrationer, så det gäller att vara snabb och trycka till; gärna när de är upptagna vid reproduktion av nya individer; innan de snabbt hoppar ner på den mörka rabattjorden och lägger sig med undersidan uppåt, för att kamoflera sig.
Det är kanske inte en så trevlig metod att trycka ihjäl dem, och fingertopparna blir gärna lite orangefärgade, men hellre det än att baggarna hinner lägga ägg...


...som blir till några av de mest vedervärdiga larver, som lever i sin egen avföring och kaläter en lilja på nolltid.


Det finns de som rekommenderar att lägga ut bekämpningsmedlet Myrr runt sina liljor, men jag tycker inte att det känns så bekvämt, i och med att vår katt vistas så mycket i vår trädgård, och så tycker jag att det är synd att lägga ut gift i den egna täppan - jag är rädd för att giftet går ned i grundvattnet.
Däremot har jag blivit rekommenderad av trädgårdsvänner att spara på kaffesumpen och lägga den kring liljorna, så det har jag börjat med, och resultatet får jag vänta på till nästa säsong.
Och därför får det bli så här:

"Svart kaffe
och poesi
Svart kaffe
           och drömmeri..." 
                                                                               DAN HYLANDER.


Mördarsniglar är en sommarplåga för många trädgårdsägare och vill man veta mer om dessa plågoandar kan man läsa Jeanette Thelanders bok "Mördarsniglar - lär känna dina fiender"(Läs mer HÄR om Jeanette.)
Några mördarsniglar har jag varit lyckosam att INTE hitta i vår trädgård, men det finns andra sniglar och snäckor, som också äter och perforerar trädgårdsväxterna, men jag tycker att jag varit rätt så förskonad, trots att jag sett mängder av vinbergssnäckor denna sommaren - helst vid skogskanten av vår tomt.
Jag tycker att vinbärs snäckor är  så trevligt inslag i trädgården, när de håller sig på sin kant, och jag minns att jag som liten tjej var hemma hos min mormor och plockade ihop samlingar av dem på stora rabarberblad för att anordna snigelrace..


Den värsta sommarplågan, tycker jag, för en trädgårdsägare är ändå dessa, brunögda, fyrbenta med god aptit för mycket av det en trädgårdsägare älskar att odla: tulpaner, våriris, rosor och annat.
Visst kan man tycka att de är bedårande söta, som nyfödda, och även denna försommar var det bambiförlossning i vår närhet, och maken lånade min kamera och förevigade, eftersom jag arbetade.
Men när jag ser och hör hur det knaprar förnöjt på mina rosenknoppar kan jag tycka att de är riktiga odjur, och med på tanke är att dessa bambis med så oskyldig uppsyn kan vara värddjur för upp till 2000(!)fästingar är de inte så välkommet besök i trädgården.


Denna sommaren har de ändå inte besökt vår trädgård så mycket, och det har varit lugnt med blomsterknaprandet, men häromdagen, när jag satt framför tvn, kände jag mig plötsligt iakttagen...


...av bruna ögon.
Jag smög ut, med kameran i högsta hugg, och där var två stycken, som kanske var lite sugna på kvarlämnad frukt.



De fortsatte ut genom hålet i häcken in till grannens trädgård, och påminde mig om att vi måste ersätta den döda spireabusken med en ny, för att stoppa den vägen.
Man rekommenderar olika metoder för att mota rådjursplågan, så som att ha hund som husdjur, placera ut fårull och människohår i trädgården, och att dränka in svampar med t ex blodmjöl, men det bästa är nog att hägna in sin trädgård, så mycket det går, och att göra miljön svårforcerad vid tomtgräns till skogsparti.
Sedan får man kanske gilla läget om man bor med naturen så nära inpå.


Sensommar och en plåga i modershjärtat när den lilla flickan vuxit upp till en ung dam och är redo att lämna hemmet för nya äventyr, men sådant är ju livet, eller hur?
Njut av att ha barnen hemma medan de är små - tiden går så fort!


Det är Blommig Fredag igen, och denna vecka har PILGRIM valt temat "Sommarplågor". Gå HIT för att se fler tolkningar.


September månad, och fortfarande lite sommarkänsla kvar, och dessutom vackert väder. 
Än så länge blommar det en hel del rosor i vår trädgård, och i min moodboard för september visar jag vilka sorter. Gå HIT för att se vilka.


Jag önskar er alla en fortsatt trevlig fredag&
en Trevlig Helg&
NJUT i din trädgård!
hälsningar
AnnA

PS!Och underbar fägring&romantik hittas som vanligt  hos HÅKAN. DS

7 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Tack för tipset med kaffesump mot liljebaggar, det ska jag testa. För jag vill inte heller använda gifter i min trädgård. Vackra bilder som vanligt/ Kram Titti

Maribel sa...

Ja det finns många som vill åt det vi odlar, tipset med kaffesump skall jag testa, det konstiga är att det är inte alla Liljor som drabbas. Ha en skön helg!

Mias Trädgård sa...

Spännande med kaffesumpen, det har jag inte hört mot just liljebaggar - hoppas det hjälper! Rådjuren är ju glupska, hos oss brukar de bara vara vintertid, när inte jag är så mycket i trädgården... Min vitlöksodling gör nog också sitt till! Ha en skön helg! :) Mia

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Kaffesump, tack för tipset! Det ska jag prova.va mycke vackra bilder du tar.
Sen glömmer vi det otrevliga ett tag!

Trevlig vecka, hälsningar Ewa :)

Rost och rädisor sa...

Kaffeknepet ska jag lägga på minnet för att hinna rensa manuellt två gånger om dagen är inte lätt att hinna med.
Förstår att rådjuren är jobbiga, men bilderna blev ju himla fina. Så påpasslig Du var med kameran.
Allt gott
Anette

Villrose sa...

Vepsen har ikke vært så plagsom i år. Liljebillene hadde jeg nesten glemt... Fysj! Skviser dem hele tiden, og legger ut maurgift og kiselgur. Skal også forsøke kaffegrut...

Annika Christensen sa...

Ohh fy för att ha rådjursbesök en verklig plåga.
Allt gott
Annika