Translate

fredag 10 oktober 2014

BLOOMING FRIDAY: Sommarens projekt...


...och ja, det började bra.
Jag började på en ny rabatt, där jag planerade för lite vattenblänk i form av något vattenspel.


En av de nyplanterade pionerna i rabatten var 'Cora Louise', som blommade så här vackert redan detta första året...


...och så upptäckte jag busk- och klätterrosen 'Märchenland' - ...


...och 'Märchenland' betyder just "sagoland", och visst är detta en sagoros?


Lite vattenblänk, provisoriskt i en skål, där bl a 'James Mason' och 'Crownprincess Margareta' fick flyta runt under rosenblomningenssäsongen.


Årets sommar blev varm, och någonstans mitt i värmen, fick allt växa till sig medan jag satt i skuggan och njöt av att vara ledig och ha semester...


...och nu står rabatten där och väntar på mer utvidgning och fler planteringar, och vattenporlet får bli nästa sommars projekt.


Ett trevligt vår- och sommarprojekt var mina palkragerabatter. Salladspallkragen och...


...pallkragen där jag sådde solrosor i, som verkligen blev ett blickfång i trädgården nu fram på sensommaren.
Nu har jag planer för höstens rea på tulpanlökar, att fylla en pallkrage med sådana, och ha en egen tulpanodling att plocka mina tulpaner ur till vårens tulpanvaser.


Ett av sommarens projekt och pyssel blev som vanligt att ta lite rossticklingar allt efter som jag beskar avblommade rosor, och det blev kanske inte lika många krukor med sticklingar i som vanligt, men...


...de sticklingar som tog sig, har blivit fina små plantor, som jag tänker sätta direkt i rabatterna denna hösten och täcka med löv och annat när det blivit kallare.
Övervintringen av nya rosensticklingar är alltid svårast, men jag hoppas på en hyfsat mild höst, så att de små plantorna etablerar sig innan kylan kommer.

Veckans Blommande Fredag handlar om sommarprojekt. Gå till PILGRIM och se vad trädgårdsfolk runt om i landet haft för projekt i sommar HÄR.

Trevlig Helg&
NJUT i din Trädgård!
Hälsa gärna på hos HÅKAN  och gå på bloggpartaj, och se hur fiffigt han gör en höst - och halloweeninspirerad vas HÄR.
hälsningar
AnnA

10 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Låter trevligt med en pallkrage fylld av tulpaner!
Ha det gott
Anette

Maribel sa...

Vilka fina bilder med solrosorna, att ha dem samlade i en pallkrage blir riktigt fint. Trevlig helg! Marika

Annika Christensen sa...

Många projekt du haft under sommaren.
Vilken sagoros... känner nästan doften ända hit.
Ha en skön helg
Annika

Anette sa...

Hej AnnA,
Små vattenblänk har inte haft det lätt den här sommaren. Har det inte ösregnat och blivit överfullt så har det varit torrt och uttorkat. Vad hände med "lagom" ;) Ha det ås gott. Kram Anette

Meta sa...

Jo men du så var det i sommar och därför är vi inte lika långt kommen med huset heller. Lycka till med grävandet nästa sommar eller till våren kanske den är svalare.
ha en fin lördagskväll
Kram Meta

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Fastnade för solrosorna dina, så vackert de står där...
Allt gott!
/Katarina

Veronica sa...

Jag bara måååste testa att ta sticklingar rosor. Jag har hört att det inte är så svårt!
För det finns väl knappt något vackrare i trädgården än rosor! Ha en skön söndagskväll!

Lena/isklockan sa...

Vad många projekt du har haft. Vackra rosor och pionen är ju magisk. Kram

Unknown sa...

Hei! Pionen din var fin, og noen skikkelige gledespredere disse solsikkene:)

Anjas Hill sa...

Underbara och stämningsfulla bilder! /Anja