Translate

måndag 5 oktober 2009

Äppletider i Kivik...

...och i helgen tog vi en tur söderöver för att titta på äppletavlan i hamnen i Kivik, trots att vädret inte visade sig från den bästa sidan.

Många äpplen blir det...
Det fanns ett evene-mangstält med lite smått&gott om äpplen och reklam för det lokala äpplemus-teriet: KIVIKS MUSTERI
På promenaden ner till hamnen gick vi förbi textilboden "Hildahilda", som har jaquardvävda textilier till salu med bl a med äpple- och fruktmotiv.
Besök gärna "Hildahilda" HÄR
Det är svensktill-verkade textilier med stiliserade moderna mönster -
underbart blomster-motiv!!!...
...som finns både i metervara och i uppsytt.
En del av mönsterna finns även på brickor och annat.
Besöker man hamnen i Kivik, vill man kanske även besöka en av fiskaffärerna, t ex KIVIKS ÅL&LAX...
...med allt från färsk fisk till sillin-läggningar och nyrökta räkor presen-terade i mysig miljö.




Denna gången blev det härligt nybakat bröd och varmrökt örtlax.
Men titta, är det inte "Hildahilda", som varit och klätt expediten, med ett tjusigt förkläde?...
På vägen upp till bilen gick vi förbi det lokala caféet som visade olika äppleinstallationer...
...och i trädgårdarna blommade rosorna fortfarande så här vackert.
Och nu till tre tävlingar i oktober:
Hos ANNELI med "Mitt liv, mina ord&mina tankar" kan man tävla om härliga shabby chic - föremål från "Mme Petite" fram till den 8 okt...
...och underbara skyltar, som denna rosskylt,kan man tävla om hos MY PRECIOUS HOME till den 10 oktober...

...och en av de vackra, poetiska tavlorna från HJÄRTAN&LINFRÖN vill jag gärna också vinna. Tävlingen pågår fram till den 25 okt.

9 kommentarer:

Måddan - Himla lantligt sa...

Hej kära Du!

Av HJÄRTAT tack för det fina du skrivit om min tävling, ja snart är det dags. Känns så varmt i mitt hjärta att få så fina kommentarer :o)!

Håller tummarna för dig!

Kram
Maud (My precious Home)

Hannele på Hisingen sa...

Härliga bilder, jag har aldrig varit på äppelmarknad.

Maria Berg sa...

En gån måste jag bara se den där äppeltavlan i verkligheten, i år fick vi inte så mycket äpple här så det blir nog inte så många åppelstatyer här i år, det mesta får ligga i rbatten och bli gödning, är lite dåliga.

Jo mina halsband gjorde jag förra vintern... men säg inget och säg inget om det där mannen med den blå bilen...hihihi Kram MB

Ps. Du måste bara spara frö av den där rosenskäran och jag tigger gärna några!!! MB

Mia sa...

Vilket härligt äpplereportage du lagat från Kivik. Det tyget kunde jag gott tänkt mig :)

Millan sa...

Hildahilda ska jag försöka lägga på minnet, läckra tyger!
Äpplen kan man ha till mycket men stol har jag inte sett innan.

Annika Christensen sa...

Ja iår slog tavnlan alla record må jag säga.
Emma är en fantastiskt konstnärinna.
Tyvärr hann jag inte dit iår men det kommer flera får vi hoppas.
Massa annat kul du visar.
Ha det gott
Annika

Maria sa...

Skulle gärna se en sådan äppeltavla i verkligheten, läckert!
Och vilken mysig butik ni besökt med fina textilier!

Jenny Oak Fae sa...

Jag har nog faktiskt inte läst boken DET, annars är Stephen King nog den författare jag läst mest utav...borsett från Kitty-böcker då alltså, som jag faktiskt fortfarande läser!Jag har svårt att koncentrera mig, så Kitty-böcker är lagom många sidor för mig att läsa...

Jag tyckte att årets Äppeltavla var helt fantastiskt vacker!!!

: )

Önskar dig en riktigt fin vecka!

KRAM, Jenny

<3

Frida sa...

oj vilken massa äpplen! Väldigt läcker den där stora äppeltavlan.