Translate

fredag 28 maj 2010

Änglar i äppleblomstider...

...mulliga sådana, ifrån HJORTGÅRDEN I KYRKBYN...
...och...
...ljuvlig sovande änglababy.Den liksom &:et(från Jeanne d'arc)kommer ifrån HJORTGÅRDEN I KYRKBYN.(Fler änglafoton finns också HÄR.)
Och så härligt doftande...
...äppleblom, som blommar i kapp med det japanska körsbärsträdet i vår trädgård.
I helgen åkte maken och jag en tur ner till ULRIKSDALS TRÄDGÅRD i Kivik, och njöt av blomningen där.
Min äkta hälft hittade en blommande buske, som han tyckte vi skulle ha i vår trädgård: "Choisya-Aztec Pearl", så en sådan är numera planterad i vår nyaste rabatt.
Det är alltså inte bara frun i familjen som är trädgårdsnörd.
Det var lite av varje som blommade på Ulriksdal. Rhodendendron, tidig clematis, och blåregnet var på gång - och ser ni de underbara mörka trebladen!
Dessutom var det en enkelblommande pion, som charmade mig. Dock fanns inte den till salu...
...men en liknande - en sibirisk pion - fick följa med hem, och bo i samma rabatt som Choisyan.
I vår trädgård finns det förutom vårt vackert blommande körsbärsträd, just nu blommande anemoner, som övervintrat i jorden, trots den kalla vintern, härliga liljetulpaner, och knoppande träpioner.
Men träpionerna är nog lite sena i år, pga kylan, för den största brukar vara på gång till Mors Dag, och så blir det nog inte, och det gläder mig, eftersom jag arbetar hela helgen, och gärna vill vara ledig och njuta av dess vackra och fantastiska men korta blomning.

Jag önskar er alla en trevlig helg!
Och till alla mödrar en trevlig Mors Dag!
hälsn
AnnA

6 kommentarer:

Bea sa...

Underbara collage som vanligt hos dig!
Vilken fin tid vi har med mycket som lockas att köpa till våra trädgårdar och vilken lycka att båda i familjen har samma intresse, då kan det bli dubbelt upp med vackra växter ;)
Trevlig helg! /Bea

NinaH sa...

Mysiga saker från Hjortgården!
Och vad härligt med Kiviksutflykt till vackra Ulriksdal! Vi har inte haft tid ta oss dit i år. Synd! Men det kanske kan bli....
Choisyan fin! Han har öga, du! Han med!;-)
Här blommar ännu "bara" Herrgårdspion.... Är nog lite sent i år....

Margot sa...

Underbart vackra collage, de mulliga änglarna var bara så läckra!
Härligt med utflykt till handelsträdgårdar, man hittar alltid så mycket vackert som får följa med hem!
Ha en skön och trevlig helg!
//Margot

Gårdsromantik sa...

Så otroligt vackra bilder - vilken underbar trädgård du har.

Jag har kikat in i din rosenträfgård också...nu fick jag massor med inspiration :-)

Vill jättegärna låna dina underbara bilder ;-)

Länkar isåfall!!!


Kraaam Maud

Humlamamman sa...

Va duktig du är på att göra roliga utflykter. Man borde göra det oftare, vi har ju så många fina resmål runt omkring oss här i Åhus. Hatten av för dig!
Jag vågar inte tänka på när Alma blir lika gammal som dina barn - jag förstår att det känns märligt att de är så stora!!
Ha det gott!

LV sa...

I forgot your mother's day is different than ours. I truly wish you the best one ever. No doubt, you must have the most beautiful garden in your area. All the flowers are gorgeous.