Translate

måndag 6 juli 2009

Ljuvliga liljor...

...blommar nu i rabatterna.
Vit tigerlilja, köptes i våras på malmömässan "Skånsk Trädgård". Alla sex knölarna har grott, och håller på att slå ut.
Ros-tokiga AnnA läste på ett träd-gårds-forum om billiga Lidlrosor och tänkte: why not? Rosorna var slut, men det såldes billiga liljeknölar i stället...
...och detta är resul-tatet: aprikosa och gula liljor, fast inte lika många som kommit upp, som var i påsen.Å andra sidan kostade varje påse med många liljeknölar i under 20 kronor.
Denna tvåfärgade är väl maffig? Jag tror den heter något Cappuccinoaktigt inblandat med tango i namnet.

De finns de som inte tror på samplantering av rosor och liljor, men visst är de vackra tillsamans? Rosen heter "Nostalgi" och är nyplanterad för i år.
Och liljebaggarna då - jo, jag försöker klämma ihjäl där jag kommer åt, och plocka bort de superäckliga larverna...

6 kommentarer:

elle-melle sa...

Riktig så langt har ikke mine liljer kommet ennå. De gule du har likner på noen hos meg og de blomstrer nå, men ellers er det store knopper på mange av de.
Dagliljene er bare så vidt begynt og de beste av mine går jeg fremdeles og venter på.

Britt sa...

Så fina liljor//Britt

Maria Berg sa...

jag blir allt lite avundsjuk på dina liljor, jag har ett gäng men du har en del jag inte har - skall neråt Skåne nästa vecka, vi kanske kan höras och tillsamman fota något mer vallmofält,
alltkangronska(at)gmail.com

AnnA sa...

Tack för kommentarerna, Juni och Britt, och Maria, du är välkommen!

Hälsn
AnnA

Lilla B sa...

Fina liljor! Håller också på att klämma ihjäl de där tjocka orange larverna,ett smetigt göra.

AnnA sa...

Ja, Lilla B, de där larverna är verkligen "disguisting"! Jag förmodar att du vet vad klägget är...
Ännu en anledning att klämma baggarna innan de lägger ägg...
Kul att du hittade till mig!
Hälsn
AnnA