Translate

måndag 20 juli 2009

FOTOTRISS:Smultronställen

Mina smultronställen finns i Skåne...
...och eftersom jag har förmånen att bo nära havet, blir den första bilden från Åhus, och "Snickarhaken" på Äspet. På fotot ser det visserligen ut som vilken strand som helst, men jag tycker att vattenblänket är så vackert. Stranden vid Äspet i Åhus har annars ett stenigt strandlandskap och en rätt så bred sandstrand. Går man en bit på stranden kommer man till "Revhaken", där det ligger små fina, gamla strandbodar ända nere vid vattnet. Troligtvis är de pokerdyra att köpa in, men säkert heller inte till salu.
Havet är inte bara bad och sol och sommar, utan året runt kan man åka ner till havet, lyssna på vågorna, rensa huvudet och gå en strandpromenad. På vägen ner till "Snickarhaken" finns en underbar bokskog, som jag tycker om att besöka(och fotografera) vid lövsprickningen och på den färgrika hösten.

Nästa bild kommer från national-parken på Stens-huvud, som ligger på Österlen. Jag väljer att visa en skogsbild, foto-graferad på en guiderunda på Stens-huvud, och att gå en runda med guide på Stenshuvud, vill jag verkligen rekommendera! Stenshuvud är känt för sitt underbara kustlandskap, och ovanliga fridlysta blomster på ängarna.

Slutligen vill jag också rekom-mendera alla trädgårds-fantaster &andra att besöka rosen-plantskolan "Roskraft" på Österlen, där man kan köpa rosor på egen rot, och även hitta ovanliga sorter. Dessutom kan man sedan åka bort och besöka "Ale stenar", och uppleva den trolska stämningen där uppe.
Bilden är tagen på våren, precis när magnolian började slå ut.

Fler bidrag till fototriss här.

5 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Ja, det är riktigt vackert ute på Skånes östkust nu. Jag var själv vid Stenshuvud för ett tag sedan, men mest för bad eftersom det var varmt som sören den veckan.
http://jahhollis.blogspot.com/2009/07/tillbaka-till-gruvan-igen.html

Trollmor sa...

Åh, Skåne får mitt hjärta att klappa lite extra. Vi var där på semester för några år sedan, just vid Stenshuvud och Ales stenar. Helt underbart!
Sådan blomsterfägring du har :-)
Kram Trollmor

AnnCharlotte sa...

Österlen har en särskild plats i mitt hjärta, speciellt trakterna runt Rörum...
Jag har awardat dig;)I
Välkommen in för att hämta...

AnnA sa...

Tack för kommentarerna. Ja, Skåne är vackert! Tack för awarden, Ann-Charlotte(fast just nu vet jag inte var jag ska göra av awarden... Hoppas du inte tar illa upp för min tvekan.)
Ha det gott!
hälsn
AnnA

Hannele på Hisingen sa...

Visst finns det mycket fint i Skåne.