Translate

torsdag 9 juli 2009

BLOOMING FRIDAY: Lilium Regale blommar...

...tillsammans med rosen "Leonardo da Vinci".
"Lilium Regale" - kungsliljan, är en rätt så högväxande lilja, med rosa utsida och vit insida och gult "gap" med långa gula ståndare. Den är starkt doftande, och inget för människor med känsliga, astmatiska luftrör...


Rosen "Leonardo da Vinci" har däremot inte mycket doft, men är en underbar busk- och rabattros från 1993 av Meilland. Hos mig har den alltid varit frisk, blommar om och blommar överdådigt med mörkrosa dubbla blommor med gammaldags utseende, och rosen är härdig tom zon 3.

TREVLIG HELG på er allihopa!

Fler bidrag finns hos Katarina.

17 kommentarer:

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

So beautifully the roses and lillies mingle.
Happy summertime to have such beauties to cherish.

Lillebeth sa...

Så helt o sanslöst underbart!

Anjas Hill sa...

Vackrare kan det knappast bli! Rosor och liljor i kombination är superromantiskt!Kungsliljan har jag av någon anledning(läs liljebaggen) inte skaffat mig. De lågväxta är lättare att kontrollera (fast en höööög har jag också!)
Hos oss, lagom tills liljorna skulle börja slå ut, kom regnet och "kylan"!
Tänk att numera är det ytterligheterna som gäller i vädersammanhang. Vi kan utrota "lagom" från den svenska vokabulären - åtminstone när det gäller vädret;)!/Anja

sinneskatten sa...

Men vad vacker den är, den väcker mitt habegär.
Den tillsammans med ros var otroligt vackert!

Katarina sa...

Hej Anna!
Vilka ljuvligt romantiska bilder du bjuder på idag! Liljorna är magnifika - och perfekta ihop med rosorna! Leonardo hade jag i förra trädgården och den tyckte jag mycket om - trots avsaknaden av doft. Härligt frisk och blomvillig ros!
Må så gott i blomprakten!
Katarina

Anonym sa...

Tack för komplimangen :)

Din lilja påminner lite om amaryllis och dom älskar jag. Fina blommor o fint taget. :)

Mia sa...

Ååååååååååhhhhhhhhh!!! Du är långt före mig. Jag har den liljan, men vilken kombination. Den kan jag i zon 4 inte härma efter.

sweetbay sa...

That lily is gorgeous, and goes so well with its lovely companion rose.

elle-melle sa...

Jeg kjenner duften av disse liljene bare jeg rusler en liten tur utenfor her nå. De har akkurat begynt blomstringen og faktisk oppdaget jeg duften før jeg så blomsten.
Herlig sammen med rosen!

Gunilla sa...

Fantastisk kombination.
Min kungslilja har tyvärr slutat blomma, jag tog upp lökarna och planterade dom på andra ställen i rabatterna och jag har glömt vart men de skulle ha visat sig för länge sedan men det blir nog inget.
Jättesnyggt, Tack för titten hos mig.
Ha det gott

Gunilla

Moa sa...

Vilken vacker kombination.. underbart =). Ha det gott Monica

Hannele på Hisingen sa...

Jättevackert.

Maria Berg sa...

Här har du fått till det, för mig blev det mest närbilder så jag har inte dessa fina kombinationer du fångat på bilden - vackert.
Vad kul det var att träffas - TACK för igår!
/MB

Ps. Så himla härligt att veta hur det ser ut precis där du tagit korten i verkligheten.

AnnA sa...

TACK för alla kommentarer/THANK'S for all nice comments!
Ja, det råkade bara bli så att en liljelök kom på avvägar i rosenrabatten, och inspirerade mig att plantera dit fler..."Lilium Regale" säljes oftast också på rea till halva priset, och ser lökarna OK ut, så är det bara att gräva./ It only happends that a lilybulb was planted in the border of roses, and that I found out that it was such a sucess, that I planted more bulbs.(Excuses for my english...)
Maria, tack själv, för en mycket trevlig dag! Det får göras om! Om du går in på min rosblog finns rosenarret där som jag tror du missade att fota...Och några till...
Ha det gott så länge!
Hälsn
AnnA

Poppins sa...

Vilken ståtlig lilja! Jag har faktiskt inte en enda lilja i rabatterna just nu. Mina vackra tigerliljor tog bara slut och jag har inte ersatt dem med några nya. Men nu blev jag sugen på att skaffa några. Tack för inspirationen!

AnnA sa...

Poppins, det var ju bra att jag kunde inspirera dig att plantera fler liljor!
Kul att du tittade in!
hälsn
AnnA

Anonym sa...

Hej Anna!
Sanslöst vacker kombination!
Den ska jag ha i minnet under hösten, när jag gräver upp en av mina rabatter. Förhoppningsvis lever där några madonnaliljor fortfarande, fast de inte visat upp några blommor i sommar.
Hittar jag lökarna, så ska jag plantera om dem till rabatten med mina Leonardo da Vinci.

Kram
Märit i Mariehem