Translate

söndag 31 maj 2009

PIONFROSSA 3


På en cykeltur igår cyklade jag förbi en trädgård med denna underbara pion: "Paeonia lutea"(och kanske något latinskt tillägg?)

Ägaren till trädgår-den är egentli-gen mer känd här i trakter-na för sin rosen-trädgård och sitt stora rosintresse, men tydligen finns det även annat i trädgården, som intresserar "Ros-Erik"... När jag frågade om jag fick fotografera, blev jag inbjuden till en rundtur i trädgården, och jag fick även återkomma vid ett senare tillfälle. Den chansen vill jag givetvis ta, då jag såg enorma ryska stäppliljor, att fotografera då de blommar...

Hemma i egna trädgården blommar just nu min största och äldsta suffruticosapionen.



11 blomsterknoppar har jag räknat på pionen. Rejält stora blir blomorna när de slår ut, men att de doftar gott tycker jag nog inte. Det är en frän doft, fylld av orientalisk mystik, månne?

Fortfarande har pionen "Papillon" vackra blommor kvar, men den börjar nog komma till sluttampen på blomningen. Den doftar däremot underbart!


En bondpion har börjat slå ut. Vacker form på blomman, men inte så mycket doft.

2 kommentarer:

Thorins Trädgård sa...

Hallå, själv har jag bara några pioner som är vita, men de har, på grund av min hårdhänta behandling, inte börjat blomma förrän i år.

Jag älskar pioner!!

/Marit

Hannele på Hisingen sa...

Visst är pioner härliga, sniglarna gillar dem inte heller.