Translate

tisdag 19 maj 2009

Pionfrossa

I helgen börjades det, med att den första suffruticosapionen hade öppnat sina blomsterknoppar. Detta är en rosa okänd sort, som är rätt så tidigblommande, och förra året frös hela blomningen av på den, så i år gläds jag åt att jag fått 7-8 knoppar, som slår ut efter hand.

I vår trädgård finns det förutom denna suffruticosapion, en vit, namngiven som "Papillon", med över 10 knoppar i år; en okänd med enorma cerisröda blommor(c:a 7-8 knoppar); en "Rockii", som ännu aldrig blommat; och en som enligt etiketten, skall bli mörkbrunröd, men som blev misshandlad av barn och andra i rabatten - såpass att jag trodde den hade dött.Men så hittade jag skotten och roten, och grävde upp pionen, fast i två delar - och fick huxflux två stycken pioner. Dessa har under åren fått växa till sig i krukor, och en är numera på rabattplats. Ännu har den inte blommat...
Jag köpte även en suffruticosapion på rea, som troligtvis var ympad på en örtpion av något okänt slag, men ympen dog, och kvar i rabatten växer den andra pionsorten, som jag faktiskt tycker är rätt så vacker.

När man väljer att köpa sig en suffruticosapion, ska man tänka på att det kan bli en rätt så stor buske med tiden - så den kräver sin plats.Tyvärr, så kan knopparna frysa bort, ifall vintern blir mild, och busken sätter knopp, och om det sedan kommer en rejäl frysperiod på vårvintern...
Det kan ta ett par år innan suffruticosapionen blommar, och hur lång tid beror på storlek, kvalitet, sort (och givetvis pris), men den är värd att vänta på! Den blommar inte länge, men en suffruticosapion ger din trädgård en sagolik stämning, och den åldras med skönhet, för att slutligen lämna kvar sina attraktiva fröhus.

Inga kommentarer: