Translate

fredag 16 november 2012

BLOOMING FRIDAY: Ljusglimtar...



...i det grå novembermörkret, kan komma från egna tända ljuskällor utomhus och inomhus.

 Och visst kan det glimta till av lite ljus även i det rostiga skånska landskapet...

...och i den novemberdisiga vyn över Kiviksbukten på Österlen.

Ljusglimtar i vår trädgård är att det blev en del digitalisplantor att plantera ut från sådden på sensommaren...

...och titta på dessa röda ljusglimtar nedifrån jorden.

Det skall med tiden bli ännu en planta av denna underbara pionen 'Coral Charme'.(Fler foton finns HÄR.)


Men i väntan på piontider, får jag diska och torka med andakt med denna tjusiga wettex, som jag fick av en snäll dam häromdagen...

...och drömma om sådana här hemmaplockade pion- och rosenarrangemang.
(Rosen heter 'Wrams Gunnarstorpsrosen', och HÄR finns fler foton.)

Ljusglimtar i mina  fönster är den rikliga återblomningen av orkidéerna - sååå trevligt att följa utvecklingen av gröna blomsterstänglar, som  sticker upp bland bladen och utvecklas till sådana skönheter som på bilden.


Det är Blommig Fredag, så gå HIT till Hélena för att se fler ljusglimtar.


Jag önskar er alla en fortsatt skön helg!
Låt ljusen brinna ute och inne, i hjärta och i sinne!
Tänk, igår såg jag att det finns de som redan tänt upp sina julbelysningar.
Det påminner mig också om att vi måste köpa hem en ny detta året.
hälsningar
AnnA

13 kommentarer:

Katarina sa...

Visst börjar det bli dags att sätta upp belysningar i detta höstrusk!
Härliga ljusglimtar du bjuder på.
Trevlig helg!

Anette sa...

Finemang med "skånsk rost" i bok-form:) Ljus är alltid fint, men såhär års blir man extra "ljusberoende".
Har beställt en canvas, fast jag tog en annan bild än den i bloggen. På samma motiv, fast på lite längre avstånd, så fick man med lite mer grönt och fortfarande inga turister;-).

Ha det så fint i helgen. Här är det jobb som gäller och jag misstänkar att julhandeln börjar dra igång så smått.....

kram Anette

Mia sa...

Så mycket vackert du visar. Nu fick jag lust att gå ut och tända i lyktorna, det borde man göra oftare..Dina rosor och pioner är verkligen flotta :)

Gunilla sa...

Vilka fantastiska ljusglimtar.
Orkideerna är ju så blomvilliga nu jag njuter varje dag.

Trevlig helg

Lantloppan sa...

Orkidéer har verkligen blivit min favoritblomma inomhus, de lyser verkligen upp fönstrena. Tack för tipset om Venusskon, ska bli spännande att se om du har rätt.

Ha en fin helg! /Liv

Veronica sa...

Vilken wettextrasa! hur får man tag i såna?
Kul!

Om nån vecka eller så så lyser det utebelysningar överallt så skynda , skynda och skaffa en ny !

Må gott!

Bettina Bäck sa...

Roligt att se glimtar av dina vardagsvyer. Här är de av annat slag. Att få kika in i andras bloggvärldar är också ljusglimtar tycker jag. :-)

Gela sa...

Vilka härliga ljusglimtar du visar, jag blir glad av dom. Önskar dig en fin helg/Gela

Berit sa...

Fina ljusglimtar du bjuder på!!
Ha en underbar helg!!!

Lena/isklockan sa...

Vilka härliga exempel på ljusglimtar. Kramar

carinaon sa...

Fina bilder! Pionen ser alldeles underbar ut, något att se fram emot!
Kram Carina

Suss o Kai sa...

Dom riktiga ljusglimtarna bär vi verkligen i hjärtat :) fin tolkning du gjort med fina bilder Kram Suss

AnnA sa...

Jag tackar för alla kommentarer. Jobbehelg, och jag har inte hunnit titta runt hos alla.
Ha det!
kramen!
AnnA