Translate

fredag 10 september 2010

TRÄDGÅRDSTEMA: Dahlior och en dedikation...


...till Kickie, som skänkte mig denna gamla härliga cykeluppenbarelse...


...som heter "Svalan", och fick en bukett dahlior, i en fruktlåda,
















...att förära MARIA BERG och veckans trädgårdstema om Dahlior, som går att se HÄR.





Annars är jag väl inte helt nöjd med årets dahliablom-ning, då sommaren var senstartad, och dahliorna kom igång sent.(Jag förodlar aldrig mina knölar, utan brukar plantera direkt i rabatten på Sofiadagen i maj.) Dessutom saknar jag en del av mina randiga sorter, som inte visat en endaste blomma detta året.
Den svartröda, enkla dahlian med gult i centrum, är en gratisdahlia i mindre variant, som jag fick från odla.nu, när jag köpte lökar(många liljor, ja!)och annat med, tidigare i våras.Den har odlats i kruka hela sommaren.


Dahliabuketten fick till slut hamna i en vas, och i min låda har jag placerat lite av varje, som står i planteringskö, för att antingen komma i rabatt eller som utbyte av sommarblommor, som gjort sitt för denna sommaren.
Trädet som "Svalan" parkerats mot dog helt plötsligt i vintras, men jag har tänkt mig att skapa nytt liv i det, genom att plantera en maffig klätteros vid dess stam, och kanske någon clematis.


Du härliga "Magnus Solhatt", som stod och tiggde om att bli inköpt, i den lokala handelsträdgården i byn. Ja, med det priset blev det två plantor!
Jag har bestämt mig för att jag vill ha många Echineor i vår trädgård!


...aroseisaroseisa: Clematis!
Rosen "Lill Lindfors"(Läs mer HÄR)minglar i rabatten med en lilablå clematis, köpt på EKO i våras, och för nuvarande odlad i kruka.Den ska få rabattplats, om den kan slita sig från fröken Lill.Jag får väl plantera i närheten någonstans, så de kan fortsätta att umgås.Septemberregnet var faktiskt pricken över i:t till sällskapet - lite "vattenfernissa" till fotot...


Apropå mingel, så blir det vernissagemingel i morgon lördag 11 september kl 13 på AOSEUM i Åhus, då höstsalongen startar och pågår till den 3/10.
Jag skall medverka med ett av mina datagrafiska fototryck(dock inte detta) och har därför börjat uppdatera min ANNAMA-ART blogg.
Välkommen in och titta!


Slutligen en tävling med färgglad vinst.
Det är Annica med bloggen LAGERQVIST&c:o, som firar födelsedag och butiksöppnande med att lotta ut dessa läckra muggar/vaser, och tävlingen varar till den 15 september.GRATTIS Annica! Och lyckönskningar till alla som vill vara med och tävla om muggarna från Bungalow.

Trevlig Helg på er allihopa!
hälsn
AnnA

12 kommentarer:

LV sa...

Another very pretty and nice post on your flowers and the area around you. I always enjoy seeing what you will share next. Trust you are well.

Gela sa...

Hej, fick aldrig ut mina dahlior denna sommar. De glömdes i verandan....hm.
Så det kan gå. Vilka fina bilder du visar upp. Ha en jätte fin helg/Gela

AnnCharlotte sa...

Det är precis en sån där gammal cykel som några av min barn helst vill ha nu....en riktigt gammal en...så jag undrar om du får ha den i fred ;))

Annika Christensen sa...

Man blir så glad när man tittar in här.
Jag skulle vilja ha lite mera dahlior.
Fint med lådan på cykeln.
Ha det gott
annika

NinaH sa...

Fått cykeln???? I så fall: Lyckost!
Synd jag inte såg om den vernissagen tidigare idag.... Men får väl bli nästa gång!;-)
Har tittat in på din grafikblog också. Verkligen fina bilder!
Hm... Jag glömde helt bort att sätta ut mina dahlior i år!;-) Får kanske ha en speciell dag (som du) så jag minns dem!;-)

Hannele på Hisingen sa...

Härlig cykel!

Vintage Fairy Tales Rebecka sa...

Hej!
Mina dahlia projekt övergav jag för några år sedan....hade enorma dahliaknölar och tillika enorma problem med att vinterförvara dem!
Däremot har "Magnus" fått mer utrymme att röra sig på, enkelt, långblommande och ack så vackert!
Jag beundrar dina blomsterarrangemang:)
Kram
Becky

AnnA sa...

Hej AllA!
...Och jag blir så glad för alla kommentarer, då jag själv sista tiden varit så dålig på att kommentera runt...
Apropå cykeln, duger den för tillfället inte att cykla på, med olika storlek på hjulen och saknad av framskärm...Men jag vet att de gamla damcyklarna är härliga att cykla på, då jag hade en för 15 år sedan, som tyvärr brann upp, då vår redskapsbod stod i ljusan låga...
Ha det gott!
hälsn
AnnA

mammi sa...

Tack för din kommentar. Nej vi stänger inte Hantverksgården, är öppen året runt, men turistsäsongen är i stort sett slut. Tyvärr blir det nog inget nytt besök på "Garvis", har bytt ägare eller i varje fall kock. Rose Garden däremot håller fortfarande hög standard efter vårt senaste besök. Vilka fina bilder du visar
Ha det så gott och kram till er alla

Mia sa...

Dahlior, underbara blomster. Dom är så vackra, men jag orkade inte detta med att gräva upp, ta in, plantera på nytt, så jag slängde dom. Men i år har jag två nya i kruka. Alltså, dina foton är alltid lika läckra, vilket cykelarrangemang! Att den inte är farbar spelar ju ingen roll :)

IreneL sa...

Kul med cykel-arrangemanget! Dahlior har jag massor nu eftersom jag sått en massa! Dom är väldigt lätta att så och sen blir det en knöl som man kan spara! När man tar egna frön så blir frösådden inte som modermamman men det är ju kul att bli överraskad!
Ha en fin dag!

Anonym sa...

Sååå fin blogg, som alltid:) Hoppas allt är bra med dig??!! och att allt är bra på jobbet. Många tack för den fina presenten jag fick när jag slutade! Kommer in en dag och hälsar på tänkte jag. kram på dig! //FriDa