Translate

torsdag 18 juni 2009

BLOOMING FRIDAY: Penséromantik


Likt små funderande blomansikten, står penséerna och sträcker på sig i krukorna, och visst betyder "penser" tänka på franska?
Men så börjar de bli rangliga; förutom de i krukan, som buskat till sig bra efter att Bambi tog sig en rejäl tugga tidigare i våras; och man börjar byta ut och sätta andra sommarblommor i krukorna. Det som blivit avplockat/uppgrävt har jag inte samvete att lägga till komposten, utan de blir arrangerade i skålar, som jag ställer på räcket på verandan. Många av plantorna blir nedklippta och omplanterade i rabatterna - kanske de vill komma tillbaka med ny blomning senare i sommar?

Min dotter lämnade sina uttjänta conversekopior på verandan i våras, när hon fick ett par nya...Jag hittade blåsvarta självsådda violer i gräsmattan, och huxflux blev det återanvändning!
GLAD MIDSOMMAR på er alla!
Fler bidrag hos KATARINA

8 kommentarer:

Katarina sa...

Hej Anna!
Så genialiskt att plantera violer i skorna - riktigt gulligt!
Glad midsommar!
Katarina

Maria Berg sa...

Vaerkligen härligt med återanvändning och så blev det så himla snyggt med att plantera i skorna.
Såg att du bodde i Skåne, om du kör upp mot Göteborg, sväng in här efter Halmstad så skall du få en stor planta Pion av mig.

Maria Berg, MB alltkangronska @ gmail.com , dock utan mellanslag.

anemonen sa...

Planteringen i skorna är så bedårande.

lareine sa...

your pansies are so soothing to look at... and using old shoes as a pot is quite creative!

have a lovely weekend!

Carol sa...

So sweet and clever too! Love those little faces.

sweetbay sa...

I love the faces on the white and purple pansies. They are beautiful.

HelenJ sa...

Jag kan heller aldrig skiljas från mina penséer, de får antingen stå kvar i sina krukor eller kanske flytta till en undanskymd plats, men leva får de hela långa sommaren! Fast att placera dem i skorna har jag aldrig tänkt på....
Ha en skön helg.
/Helen

AnnA sa...

Maria, jag har mailat dig idag - vem kan motstå en pion - inte jag iallafall!
Ni andra, tack för kommentarerna. Det är roligt at ni hittat hit, och att ni skrivit en rad.
Det här med att plantera i skor, är väl inte helt nytt för mig. För några år sedan brukade jag ta makens uttjänta skor, modell arbetstofflor, och plantera i dem.
English: Thank's for visting my blog.
Lareine; it is not the first time I have used shoes to plant in; for some years ago, i used my husbands workingshoes...
Hälsn/Love
AnnA