Translate

fredag 20 januari 2017

BLOOMING FRIDAY: En sådan här jämngrå, och blåsig fredag, längtar jag...


...efter små gula utropstecken i vårrabatten.
Jag har nog sett att de tittat fram i Facebookrabatterna, men njäe, inte hos mig än.


Inte ens någon liten vitgrön snödroppsspets från den gråbruna jorden, är på väg att tränga uppåt, för att slå ut i makalös skönhet.


Kan man förstå i januari, att dessa färgglada tider med blommor,...


...och blader, ligger begravna i jorden,...


...för att inom kort visa naturens skönhet och magi?
Fast egentligen borde man inte längta så mycket, utan njuta ut av det som finns...


...och faktiskt, häromdagen kunde jag inte låta bli att köpa årets första små penséer.


Och jag kunde inte heller låta bli att köpa en kruka med balkansippor...


...som skall få öppna upp innanför en liten glaskupol på mitt bord inomhus.
Jag gör en GUNNAR KAJ, och öppnar upp för lite förtida vårkänslor.


Pärlhyacinter är också tacksamma budbärare för vårlängtan inomhus.



Årets första kruka har redan vissnat vackert, och får bli en liten torkad vårbukett.


Ja, det blommar inomhus på bordet, och maken säger, du får inte plats med mer nu!!!
Han har väl rätt, och jag är väl rätt så tokig, för jag vet...


...att det är bara januari, och trots att snön försvunnit igen, och det är plusgrader ute, kan det säkert bli återkommande isiga dagar i januari och februari, och kanske i mars med.


Fast ljusare har det blivit, och fåglarna ute kvittrar om våren, som skall komma.
Till födelsedagen fick jag denna fint akvarellillustrerade fågelbok från min engelska väninna, tillsammans med den charmiga fågeln, och lite till.


Penséer är riktiga kämpar, och får vara utomhus så länge vädret tillåter, och med lite skyddat läge vid behov.

 Denna BLOMMIGA FREDAG handlar om LÄNGTAN.Gå till HÉLENA för att se fler tolkningar.


TREVLIG HELG!
hälsningar
AnnA

8 kommentarer:

Villrose sa...

Åja, det gjør jeg også!
Ånei, de har ikke kommet her heller!

Og da er det lov å tjuvstarte litt med løker og tulipaner fra blomsterbutikken...

God helg!

Trädgård i Torslanda sa...

Så vackra bilder. De lockar fram längtan, verkligen. Har du redan hittat penseer i butik, det var väl tidigt. Förstår att du slog till.
//Helene

Maribel sa...

Hej AnnA!
Penséer redan, det var tidigt. Kanske finns de att köpa här också, har inte besökt plantshopen än. Men några narcisser i krukor följde med hem. Ljuvliga längtansfulla bilder.
Trevlig helg /Marika

Rost och rädisor sa...

Å, penséer alla redan! Jag längtar mer efter färg och ljus än nånting annat. Idag var det i och för sig inte ljust, men en magisk dimma och vårfågelkvitter som piggade upp.
Blir också alltid så glad av dina färgstarka bilder!
/Anette

Carina sa...

Underbara vårstilleben du skapat. Tyvärr har jag ingen plats för det just nu men annars... Men visst märks skillnaden ute både ljus och fågelsångsmässigt. Det har varit underbart att vara ute och vinterförbereda och köra flistugg.

Ha en fin söndag, Carina

Anni sa...

Som jag njuter av dina vårfina foton och så kastar du plötsligt tillbaka mig i den bistra gråa januaritiden ...
Underbara vårstilleben!

http://vardagsnjutning.blogspot.se/2017/01/jag-langtar.html

hagen vår sa...

Hei!
Så fint dette var. Vakre og stemningsfulle bilder/stilleben.
Ha det godt! Anne

LV sa...

Sorry I missed your birthday. May you be blessed with many more. Even in the cold, you always share such pretty blooms. Too cold in Texas even for pansies.However, as fast as January went, spring will be here. Take care my friend and always a pleasure visiting.