Translate

torsdag 22 september 2016

Höstdagjämning...


...och efter många heta brittsommardagar har luften blivit krispigare, och det är kallare både på morgnar och på kvällarna. Framför allt blir det fort mörkt på kvällen.
Ålamörker kallas detta mörker för i september till november här nere i Hanöbukten, då man får den allra största  fångsten av ål - även om man nuförtiden inte fångar så mycket ål längre. Iallafall, är det också den tiden på året då de könsmogna ålarna  ger sig iväg på sin vandring till Sargassohavet för att träffa en lämplig ålapartner och yngla av sig med.
Det är även äppletider, och i Kivik är det premiärvisning i helgen på den stora äppletavlan nere i hamnen.
Undrar vad hon valt för motiv i år, Emma Karp Lundström?(HÄR är föregående års motiv.)


Det är dags att planera för övervintring av årets skörd av rosensticklingar - det blev en del, och om någon vill byta till sig någon liten buske finns det bl a sticklingar från 'Trier', 'Perennial Blue', 'Wrams Gunnarstorp', mfl. Det är bara att maila mig.


Fortfarande kan jag fylla mina vaser med färgglada blomster,...


...och vår trädgård får trevliga små gäster, som trivs bland blommor och blader.


Jag skaffade mig ett kastanjestaket, och fick tipset av Monica med bloggen GLAD I GRÖNT att låta rosor klänga och välla längs med staketet...


...och många rosor blev det, och annat med, för den delen. Echineaceor i mängder, som synes, och när jag sedan läste i senaste numret i Allt om trädgård, om hur fint det kunde bli med kärleksört, som senblommande perenn, hittade jag en stor planta, jag planterat och glömt bort i en hörna. Hux flux blev den lätt tre nya plantor, som jag fyllde på med, och så besökte jag HÖRNHEM i Viby och hittade en fin  lågväxande sedum. Det börjar bli fullt i bägge rabatterna med kastanjestaket runt, men jag vill ha det fullt och tätt och lite som de "förklädesrabatter", jag såg i ENGELSKA TRÄDGÅRDEN.(Bilder HÄR.) och lite Tasha Tudor blomstrighet.


Sen så behövde ju hela härligheten ha lite vatten. Trots allt har ju september hittills varit en regnfattig månad.
(Glasprydnaderna på pinne kommer från ARTINGARDEN.)


Vi köpte en ny klätterros från CEDERGRENS: 'Babaluv', en relativt ny ros från Warner. Underbar doft och färg, och tydligen prisbelönt med.


Det har varit en fantastisk dahliasommar enligt alla andra - jag däremot har totalt misslyckats i år, jag som brukar ha fina, men så kan det ju bli.
Här är en dahliaodling i från Furuboda/Yngsjö, en gammal trädgårdsmästare och trädgårdsodlare...


...med försäljning längs med vägen,...


...och vi fick en go' pratstund med denna man, som stolt visade upp att hans odling fanns med i en japansk broschyr.
Han berättade att han hade varit med och anlagt många planteringar och parkrabatter i Kristianstad och dess trakter. Ett intressant möte!


Trevlig helg!
&NJUT i din trädgård!
hälsningar
AnnA

Inga kommentarer: