Translate

måndag 1 augusti 2016

Torkade sommarminnen...


...med en förnimmelse av den blomning som var för några månader sedan...


...då 'Peonia delavayi' blommade hos mig uppe i backen mot skogen,.
.

...och myrorna promenerade runt en klotrund, sötklibbig doftpionsknopp. 


Doftpionen 'Coral Charme' hade påbörjat sin metamorfus från korallrosa till ljust persikoskär - den pionen gör en fantastisk färgresa från knopp till grand finale, och den är tidig på pionsäsongen - börjar sin blomning redan i slutet på maj.


Senare, i mitten på juni, blommade honungslök, ljuslila vallmo, och vit doftpion av okänt ursprung tillsammans i en rabatt mot vår infart,..



...och knoppen av nyförvärvet 'Black Beauty'...


...började slå ut sina sidenblanka kronblad, ...



...och en 'Sarah Bernhardt'-knopp visade upp sitt väldoftande pionfluff.


Jag kunde plocka ihop rikliga buketter med vit doftpion tillsammans med den gräddvita klättermoschatan 'Trier', vit riddarsporre, clematis 'Summersnow', vit hornviol, allium och vitludna vallmofrökapslar,...

 

...och tillsammans med doftpionen 'Sarah Bernhardt' frossa i  försommarblomningens rosenskönheter (bl a 'Mme Pierre Ogér')i min fådda blå Erik Höglundvas.(Tänk, vasen hade fått en spricka i botten, så den gick inte att sälja enligt butiksföreståndaren i antikaffären. "Du kan få den" sade han till mig. Och jag satte den på ett fat, mot eventuellt läckage, och tänk, sprickan läkte ihop på något sätt, så denna vas har varit välsignad att ha olika blomsterkonstellationer i.)


Omkring midsommar uppstod tycke i rabatten då klätterrosen 'Valdemar' omfamnade en rosa doftpion av okänt ursprung - för si, det där med namnen av vad alla de doftande pionskönheterna heter, kommer gärna bort under resans gång, plantering och några års väntan innan de första blommorna visar sig - ...


...och, i rabatten mot trädgårdscykeln, konverserade två rejält stora blommor från doftpionen 'Charles Burgess' med rosor och nävor.
Nu till höst skall rabatten bli omgärdat av ett kastanjestaket, så till nästa sommar skall pioner, rosor och perenner få välla mot staketet.


'Charles Burgess' är en pionsort med  ursprung i 60-talet, av samma årgång som mig dessutom, som har japansk blomform med mopsigt utseende, tycker jag. En pion med attityd!
Ja, eftersom juni(läs: kring midsommar) blev ovanligt varm detta året gick det undan med pionblomningen, och med rosenblomningen med, men sådan tur det är då, att det finns minneskort och hårddiskar, som kan spara känslan av pionfraset och fluffet i rabatterna till tillfällen då det känns långt till känslan man hade i maj.
Fast doften...

 

...går ju inte att spara, så endast i minnet, och lite grann i en torkad, spröd blomma från 'Sarah Bernhardt' kan man förnimma i augusti,(och i november, december, januari, februari) det som varit i juni.
Och när pionblomman tappat sitt flor, står de vackra fröhusen kvar, med eventuella frön för framtida nykomlingar i rabatterna.
Svenska pionsällskapet har haft fototävling, med deadline 1 augusti (gå till Svenska Pionsällskapets  hemsida HÄR) och i mitt letande efter eventuella bidrag fann jag denna skörd av bilder från i somras - ja, jag skapade den första och den sista bilden med min kamerat under denna första dagen av augusti månad - och så hittade några andra foton till som jag skickade iväg som tävlingsbidrag.
Och medan pionplantor står på rad i planteringskön, att planteras senare i höst - för höst är enligt alla pionister bästa planteringstiden för pioner - blommar just nu...


...gullbandsliljan -'Lilium auratum' - tillsammans med andra liljor, i min vattenrabatt, och jag bara vet, att fler gullbandsliljor vill jag ha i mina rabatter! (Kanske någon pion till blir inköpt, att planteras i höst...Vi får se, var det kan finnas plats.)
Nästan två veckor kvar av sommarsemestern, men nog märks det att tiden börjar vända tillbaka mot höst...Så är verkligheten i augusti månad.

NJUT i din trädgård!
hälsningar
AnnA

Inga kommentarer: