Translate

söndag 11 augusti 2013

Jag gör mina fynd...


...ute i vår trädgård...


...bland blommande liljor och solhattar.


En av passionsblommorna på verandan har slagit ut...


 ...med fantastiska blommor.


Min svägerska brukar plantera klätterliljan - 'Gloriosa superba', och brukar kalla den för "akta-knoppen!" Den är ju lite känslig, men nu så börjar den att slå ut sina underbara knoppar  i en kruka på vår uteplats.

Jag hade glömt bort,...

...så nog var det ett fynd...

...när jag hittade min slingerstormhatt. Fantastisk blomma, eller hur?!


Egentligen har jag aldrig varit så förtjust i gladiolus, men så vann jag ett paket från odla.nu med blandade sommarlökar i, och denna söta gladiolus.En upptäckt skönhet, för mig, och fin att ta in i vas.


I plantskolorna kan man göra en del fynd i augusti, september bland de utblommade perennerna.Två nya pioner till samlingen: 'Sword dance' och 'Charles Burgess'. Bägge pionerna skall vara rödaktiga och kan då passa till min planerade rabatt.


Antikaffären i byn skall stänga och säljer ut till halva priset, och vem kan då motstå dockhuvudet, som ser välpussat ut? Det kan väl vara från slutet av 40-talet, början på 50-talet.
Den lilla spegeln är från 50,60-talet och skorna är från 60-talet, då de varit mina egna.


Jag önskar er alla en skön vecka och
NJUT i din trädgård!
hälsningar
AnnA

2 kommentarer:

Fagertunhagen sa...

Så mye fint du viser fram. Den pasjonsblomsten var nydelig!
Er det en slyngende variant av Stormhatt du har? Så fin farge det var på den. Riktig spesiell!
Ha en fin kveld:)

NinaH sa...

Fina fynd du gjort- både här o där!!;-)
Gladiolus hade jag heller aldrig funderat på. Men så fick jag en hög lökar av Fs kusin som hade en vän som arbetade på frö-o lökfirma och hade öst lökar över kusinen (...;-)...) ..... som då delade ut vidare.... Så i några år gladdes vi åt gladiolus..... Men när de tog slut så.... Har aldrig aktivt inköpt. Men vackra är de..... De du visar: verkligen!!
Slinger-stormhatt har jag försökt med flera gånger men de vill sig inte.... sorgligt nog! Vad kan jag göra för fel?? (provat olika lägen, jordar mm.....)
Trevlig helg!!