Translate

fredag 15 juli 2011

Liljornas tid...


...är kommen i rosenblomningens tid.


Men före rosorna slog ut sina knoppar blommade denna lackorangefärgade...



...och brandliljorna var ovanligt vackra på försommaren, och inte sååå angripna av de glupska liljebaggarna.




Denna  lilja med cappucininamn hade liljebaggarna tyvärr hunnit knapra en del på - iallafall på bladen, men blommorna är rätt så välbevarade.

Underbara Lilium Regale...


...som med sin doft lockar till sig mängder av blomflugor...


...och titta långt in i madonnaliljan, så får ni se den vita spindeln som huserar där.



Det är första året som den ljuvliga mytomspunna madonnaliljan blommar, och visst är den vacker!



En vitrosa lilja med tecknade kanter passar så fint till 'Rosa Cristata', som står i kruka och väntar på rabattplats.


En härligt stor gul...



...och en av årets nyplanterade skönheter.



Lidl brukar sälja billig liljelök på våren(och på hösten med, tror jag) och jag brukar passa på att fynda och gräva ner här och var i rabatterna, för jag vill ha stora mängder av liljor!Störtregnet som kom häromdagen hade fått en av Lidlliljorna att välta, så den fick komma i vas...





...tillsammans med en rabattros från Poulsen, som jag tyvärr tappat bort etiketten på. Något med Sun, i namnet var det nog, Etiketten dyker kanske upp vid ett senare tillfälle.
Läcker färg på rosen med orangerosa knoppar, som ändrar färg till helt rosa.



Ha en fortsatt trevlig helg, och parta gärna loss hos herr Malevik och hans änglar.
NJUUUUT av sommaren!
hälsn
AnnA

8 kommentarer:

Hélena sa...

Hm, har inte upptäckt liljor förut... Detta måste utforskas närmare. Ser jättevackert ut!
Ha det bäst!
Hélena

Med fingrarna i (j)orden sa...

Magiskt!
Eva

Margot sa...

Ljuvligt vackra liljor! Lilium Regale tillsammans med brudslöja är sanslöst vackert! Jag har planterat brudslöja vid flera tillfällen här hos mig men den trivs tydligen inte, den bara försvinner! Rosen i bakgrunden på första bilden ser otroligt vacker ut!
Önskar dig en skön och härlig helg!
Kram Margot

Inger sa...

Så många fina liljor du har:)
Kram

Britt-Inger sa...

Underbara liljor, vilken färgsymfoni!!!

Anjas Hill sa...

Till skillnad från dagliljorna så är jag väldigt svag för 'riktiga' liljor! Du har en hel del ser jag och av dem alla tror jag att madonnaliljan är min favorit. Den är så pastoralt vacker och doften - den är så ljuvlig. Regale skulle jag också bra gärna vilja ha!/Anja

LV sa...

So much beauty must be like heaven on earth. Trust you are doing okay.

NinaH sa...

Uhm!!! Läckra liljor!