Translate

fredag 27 augusti 2010

Titta på äpplepäronet!


Det har blivit två frukter, att vänta på!


Så här vackert blommade det i våras.
Äpplepäron Pyrus pyrifolia Nashi, kallas även för sandpäron eller Nashipäron och har sitt ursprung i Kina. Till jul brukar man kunna hitta äpplepäron i fruktdisken, men inte sååå goda som de som jag smakat, som vuxit på träd i Sverige.
Härdighet? Jag har googlat och såg på ett ställe att trädet lär tåla
-25, och någon annanstans har jag läst att det går att odla endast i skyddade lägen i zon 1. Det var maken som tyckte trädet var en spännande investering till vår fruktträdgård, och...


...vi köpte det på ÖSPAB i Östra Sönnarslöv, nära Everöd och Tollarp.
ÖSPAB i Ö.Sönnarslöv är en trevlig plantskola med lite av varje: många sorters perenner och fruktträd, men även egenodlad frukt till hösten och egenproducerad must, och andra trädgårdsnyttigheter till humana priser.
Rosor säljes som barrota till våren, och i slutet på säsongen våras kunde jag köpa...


...en samling till bra mängdrabatt, som jag krukat, och pysslat med i sommar, och de ska lottas ut i morgon...


...på TRÄDGÅRDENS DAG i Bäckaskog i SKÅNSKA ROSENSÄLLSKAPETS lotteristånd, tillsammans med andra rosor från andra plantskolor.Läs mer HÄR.
Det är bara att komma och prova lyckan!


Det är Kristianstads Trädgårdssällskap som arrangerar trädgårdsdagen , och det brukar finnas mycket trädgårdskuriosa och växter och annat att handla och titta på. Annars är det väldigt trevligt att vandra i den vackra slottsparken och beundra alla blommorna i rabatterna.
Väl mött!




Trevlig Helg på er allihopa!
hälsn
AnnA

11 kommentarer:

Annika Christensen sa...

2 är bättre än inga eller hur.
De är så himla goda.
Tror att det är de jag bruka smaka hos en vän.
Mycket läckert här idag.
Ha det gott
Annika

Therése sa...

Hejsan!
Tyvärr kan jag inte komma till Bäckaskog imorgon, måste jobba. Hoppas att allt e bra med dig!...och att vi snart kan få till någon prat o fika-stund.
Ha det gott o lycka till imorgon!
/Therése

Ninne sa...

Va kul att du är på Bäckaskog. Jag får väl fråga mig fram så jag får en "levande" Anna. Vi bor ju inte långt från varann
Ninne /el Ingrid/

Hannele på Hisingen sa...

Häftigt

AnnCharlotte sa...

Kul frukt...
Ha det så kul imorgon ;)

Bea sa...

Mmm...så vacker frukt och säkert smakar det godare än de köpta i fruktdisken.
Hoppas du får en fin helg och en ros-upplevelse på Trädgårdesn dag!/ Bea

Mia sa...

Äpplepäron? Hade aldrig hört om dem, med -25 kan jag kanske ha dom på ett skyddat läge.. Men det kan jag nog glömma. Ser och låter helsmaskens ut - njut dom med andakt :)

Millan sa...

Hejhej, visst var jag i Bäckaskog igår, jag tog sikte på en kvinna som jag trodde var du i hatt o glasögon bland rosorna men det stod ett annat namn på hennes namnskylt så jag vågade inte fråga *ler*
Annars så var jag lite försiktig med mina inköp men lite slank ner i påsarna ändå.

Ha det gott

Anjas Hill sa...

Så himla spännande frukt! Är den mottaglig för rost så som vanligt päron? /Anja

Lotta sa...

Sååå in i vassen häftigt
Det har jag aldrig hört talas om
Jag får kolla nästa höst när vi köper växter.
Trädgårdsamatörerna får handla en dag hos en jättemysig grossist här hemma.
Jättebilligt
Hit kommer det busslaster ifrån alla håll och kanter de dagarna som han har öppet hus.
Härliga bilder som vanligt.
Kramizzz

Margot sa...

Äpplepäron låter riktigt spännande! Så härliga bilder du visar!
Ha en trevlig vecka!
//Margot