Translate

lördag 19 mars 2016

"Medan du sov"...


...är en titel på en 21-årig film med Sandra Bullock, fast så här är är det...


...att medan jag sov, och kurerade mig från den hemska influensan, som drabbade mig i torsdags...


...hade det varit fyrbent besök i trädgården, som krafsat och tuggat på en del av mina vårinstallationer.


De vackra ljuslila krokusarna -...


..."tugg, tugg, tugg..." - hade blivit rådjursmat.


Jag vet att rådjuren inte äter narcisser eller lökar från frittillariasläktet, men någon har sagt till mig, att de inte äter gula blommor, och...


...det såg ut som de sorterat bort de gula och ätit mest av de lila krokusarna.
Nåja, alla krokusarna i rabatterna hade inte blivit snacks för bammbis, och...


...vårisen hade de låtit bli - guskelov!
Just nu blommar de i olika färger i vår trädgårds rabatter: lila, mörkblå, mellanblå, och den underbaraste...



...'Katharine Hodgkin' .
Jag funderar på att när hon blommat klart skall jag dela lite på lökarna, för det behövs nog, eftersom de står rätt så tätt.


I vas står våririsen inte så länge, men man kan unna sig ändå att plocka ihop några, med så många i rabatten, och innan rådjuren får smak på dem.


Rådjur är en pina för en trädgårderare med ett helt smörgårdsbord för dylika fyrbenta.
En del av penséerna har jag planterat...


...med svårigheter för dem att komma åt,...


...och pallkragen, där jag planterat tulpaner för egna tulpanbuketter, har jag nätat in.
Förresten - det är fantastiskt att det även detta året blev nya knoppar ifrån de nedgrävna krukorna med tulpaner, då man säger att en tulpan bara blommar en gång på löken man planterar, och sedan sätter eventuellt löken sidolökar, som sedan blommar. De lökar jag planterade hösten 2014 måtte vara bra fertila!


Och en tröst i sorgen över fördärvade vårkrukor, är att penséplantorna som blev utsatta för rådjursvandaler, kommer tillbaka igen med frodigare blomning, även om det just nu ser lite trist ut, med bara gröna blad.
 Jag satte i lite björkris med lite påskfjädrar i, för att få dit lite färg igen i planteringen.


Ja, det är ju snart påsk, och då ska jag ha fotoutställning under påskdagarn, och då vill jag minsann vara frisk igen från den här hemska influensa.
Fast det känns lite bättre idag, och jag har varit ute en stund, och inte bara varit i pyjamas under en filt.
HÄR.och HÄR länkar med information om utställningen.

Jag har varit runt och sprayat alla penséer och irisar med värsta herrdeon, i hopp om att det skall avskräcka dessa brunögdas frosseri, men effektivare medel finns att hämta hos:




Gå in HÄR för att se vad de har att erbjuda.


Jag önskar er alla en fortsatt trevlig helg, och titta gärna in hos HÅKANSATURDAYSHOWOFF.
NJUT i din trädgård!
Hälsningar
AnnA

4 kommentarer:

LV sa...

AnnA, sorry you have not been well. There is a lot of flu and allergies going around here. You make my day with your beautiful flower garden. Take care my friend and do not over do it.

Alen Trädgård sa...

Usch o fy, rådjur är bland det värsta marodörer man kan råka ut för i sin trädgård :( Sniglarna är en lätt match jämfört med dem. Här är det ingen idé att plantera krokus över huvud taget och i år har de till o med knipsat av en del av våririsarna, mina dagliljor blir nerbetade till "fotknölarna" varje år. Det ända som fungerar hos mig någorlunda är Trico Garden. Hoppas att du snart är pigg efter din influensa och att rådjuren håller sig borta:) Ha det gott/Monne

Unknown sa...

Vi är många som vet hur det känns. Jag bor granne med skogen och de har uppsamlingsplats alldeles utanför tomten. Hos mig tar de även våririsirna, så du hade trots allt tur, för hur fantastiska är inte de? Jag satte upp nät för några år sedan och det har blivit bättre, men jag får fortfarande besök i tulpantider. Håller med Monne om att sniglarna är en lätt match i jämförelse.
Men tusen gånger hellre en trädgård som får utstå rådjursbesök än ingen trädgård alls, eller hur? Penséerna kommer igen, blir nästan ännu bättre!
Hälsar
Marta

Nette Cecilia sa...

Tur att man inte har rådjur i närheten ännu men dom är inte långt borta .Du har en jättevacker våriris ,kramen Nette