Translate

fredag 27 november 2015

BLOMMIG FREDAG: "Alien - en..."


...ovälkommen gäst, fast denna är väl rätt så olik de bestar som Sigourney Weaver träffar på i Alienfilmerna från 1979-2004.
I år har dessa ovälkämna besökare inte visat sig så mycket heller i vår trädgård, och jag är rätt så glad för det.


"Lilla snigel, akta dig,
akta dig,..."


"...akta dig!"...


"...Annars tar jag dig!!! "
Fast den största skadan på denna liljan har inte den lilla snigeln gjort...


...utan det är andra ovälkomna gäster, nämligen liljebaggen och dess anskrämliga larver.


Däremot avstår jag gärna från dessa släktingar till den lilla snigeln: de sk mördarsniglarna, som är mycket ovälkomna gäster i vår trädgård, och detta fotot är inte taget hemma hos oss, bara så ni vet!


Det finns de som tycker att dessa små bestar bland blommor och blad...


...är otäcka och alienlika, och inte välkomna iallafall inomhus, men  ändå är de nyttodjur, även om jakten...


...och tillredandet av födan är nog så makabert.


Annars är det drakar jag tänker på när jag hör ordet  "Alien", och nu är vi tillbaka på Yangtorp...


...där en stor drake vaktar detta tempel mitt i den skånska landsbygden.


Förra veckans Blommiga Fredag fick ni titta in i trädgården till Yangtorp genom en rund öppning i muren, och i helgen, som gick,  gjorde vi en liten utflykt dit igen.
Här är kryddträdgården innanför murarna...


...till ett Yangtorp, som var pudrat av den första snön denna vintern...


...ja, det kom snö hela tiden, som täckte foohundarna inne vid entrén, och hela trädgården, faktiskt.


Inte känns väl detta som att komma ut på landsbygden i Skåneland? Ett palats från en annan världsdel, och ...


...detta fick bli en lite parentes till veckans tema.
 För att läsa mer om Yangtorp gå HIT.
(Fler av mina foton från olika besök finns HÄR och HÄR.)
Annars är det ...

...BLOMMIG FREDAG hos HÉLENA med temat "En alien i trädgården". Gå HIT för att se fler tolkningar.


TREVLIG HELG&
FRIDFULL ADVENT!
hälsningar
AnnA
PS! Advents- och julstämning hittas hos HÅKAN. DS.

8 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Usch då! Du har fått med både rådjur, smådjur och odjur. Lika läskiga allesamman. Och visst är de lite alienaktiga:-)
Trevlig helg!
Titti

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Åh, här var det flera ovälkomna gäster... Och en del som vi säkert ska välkomna på ett mer klokt vis, även om de kan verka såsom aliens.
Yangtorp, nej, inte typiskt skånskt, ha ha! Inte varit där... än.
Ha det gott!
/Katarina

Leena sa...

Dina gäster är inte välkomna hos oss heller, de flesta av dem i alla fall. Det är krig mot sniglar och liljebaggar dagligen ... rådjuren får nöja sig att titta på trädgården numera, mycket av det som de gillar är inhägnat.
Spännande att läsa om Yangtorp, jag kände inte till den tidigare alls. Ha det gott!

Inger sa...

Liljebaggar är inte trevliga. Yangtorp, vilket ställe!
Kram

Meta sa...

Ja men precis de är verkligen inte välkommen hos mig heller.Så bra tänkt till dagens tema.
Ha en fin och skön Advent
Kram Meta

Gunilla sa...

Många fina bilder.
En del är välkomna som besökare men inte alla.

Trevlig Helg

Rost och rädisor sa...

Så söt bild på rådjuret och så paradoxalt att de kan vräka i sig som de gör. Blev av med jordgubbsplantorna häromdagen.
Yangtorp har jag inte hört talas om tidigare. Ett nytt turistmål, eller...
Allt gott
Anette

Nette Cecilia sa...

Första gången jag tittar in på din blogg och känner genast att du är en blogg i min smak ,härliga bilder också ,sätter mig som följare ,kramen Nette