Translate

fredag 20 mars 2015

BLOOMING FRIDAY: Min största trädgårdsdröm...


... för tillfället  är en våt dröm.
Att som hemma hos Peter Bengtsson följa den gröna ormen...


... och se vattenlandskapet öppna sig i trädgården.
Förresten, är det väl värt en utflykt i sommar till Ysby för att uppleva denna mycket spännande trädgård!


Min storebror har låtit vatten från en konstgjord bäckfåra ledas in under växhuset...


...och hemma hos Inka växer rabattrosor sida vid sida om naturens flytande rosor: näckrosorna.
I bakgrunden till dammen finns en uppmurad ruin, smyckad med semesterminnen från utlandet.



Henrik Valentin har en egen källa i sin ruin: S:t Vitolfs källa, som mynnar ut i en stor damm.


Detta orientaliska vattenlandskapet fyllde upp en hel baksida och trädgård till ett kedjehus, i ett ordinärt villaområde i Skåne, en trädgård vi besökte ett år vid TusenTrädgårdarevenemanget.



Nej, nu får hon komma ner på jorden, och vara realist, för det räcker med ett enklare vattenspel,...


...en sprutande groda,...


...ja, på förra höstträdgårdsmässan i Ängelholm visade VÄXTIA hur enkelt man kunde få till lite vattenplask och vattenblänk i sin trädgård.
(Fler foton från höstträdgårdsmässan finns HÄR.)


Jag började förbereda redan i somras att gräva på en oval rabatt, där jag planterat en del rosor, pioner, perenner, liljor och annat,...


...men längre än så blev det inte, mer än en...


...cementplatta, på platsen där vår trädgårds vattenspel är planerat att stå. Så fortsättning följer förhoppningsvis under detta års odlingssäsong.

Ja, denna Blommande Fredag handlar det om våra trädgårdsdrömmar. Gå till Hélena för att se vad andra trädgårdsbloggare drömmer om.


20 mars och det är vårdagjämningen.
Lite köldslaget och grått ute, och väderprofeterna har t o m spått om vit nederbörd från skyn, fast kanske inte så här långt ner i södern.
Ute i rabatterna hemma hos mig blommar vårisen för fullt.
Den ljusblå sorten...


...med gul teckning heter 'Katherine Hodgkins' - sååååå underbar!


Jag fyller mina krukor med penséer i olika färger och former, och trots att nätterna är så pass kalla, att vattnet, som på bilden, fryser till is, tinar de upp igen av vårsolen.
Det enda hotet är dessa brunögda besökare, som tyvärr hittat några plantor, som de beskurit med glädje.
Hm. Jag tror jag skall gå ut och krydda mina penséplantor med lite stark herrdeodorant el dylikt...


Idag har det också varit stora rockasockandagen -


- ett event att hylla allas rättighet att få vara annorlunda och unik.


Trevlig Helg&
NJUT i din Trädgård!
hälsningar
AnnA
PS! Framåt kvällningen går det bra att titta in hos HÅKAN och hans SaturDayShowoff - bloggpartaj!.DS.

12 kommentarer:

Lotta sa...

Vatten är underbart så är det bara, och det där med att leda in vatten under växthuset låter ju galet härligt och vist är det underligt att jag som bara har drygt 100 meter ner till sjön ändå drömmer om en naturlig bäck eller damm i trädgården...det fanns när jag var liten men någon entusiastisk pappa dikade ur för att det skulle bli torrare åkrar :-)
Glad vår ! /Lotta

Anette i Torsåker sa...

Vatten ger liv och vilka exempel du visar ojojoj.
Fina penseer och våririsen särskilt den ljusa. Kan det vara Katharine Hodgkin? jag delade mina förra året. Blir spännande se om de gillade det.
/Anette

Maribel sa...

Så många fina idéer med vatten, gillar den med vattenkannorna. Där behövs det inget grävande. Fina vårblommor. Ha en skön helg!
Det har snöat i några timmar nu......

Lotta sa...

Tack för tipset, jag hade faktiskt tänk att åka till Gränna plantskola för att köpa några träd! Har inte varit där innan. Trevlig helg. /Lotta

Inger sa...

Ibland tar det tid och det gör inget. Vilka fina irisar du har.
Kram

Hetty sa...

Lovely spring flowers Anna! I like the viola in the water. Groetjes, Hetty

Ninnis sa...

Utan drömmar stannar allt....känns som om det är en otroligt viktig ingrediens till ett njutbart liv.
Tack för underbara bilder....näring för själen...=)

Trevlig helg!

Kram Ninni

Mias Trädgård sa...

Mm, många härliga drömmar där! Gillar skarpt din brors idé om vattnet som till synes leds under växthuset och murbyggnaderna är helt fantastiska, så de drömmarna kan jag lätt dela! Ha en fin helg! :) Mia

Millas Trädgård sa...

Vad många spännande vattenprojekt. Jag har också varit och hälsat på hos Peter och alla hans fantsifulla skapelser. Härligt! Och den fina muren. Mmmmm
Ha en trevlig helg!
Milla

Anonym sa...

It all looks so romantic! And I LOVE the purple irises:) Are the ones that stand next to it (with the yellow) also irises? I have never seen them.

Veronica sa...

Det är helt underbart att våren har kommit! Fast den haltar lite så här i början.
Det är roligt att åka runt till andras trädgårdar för varje gång man gör det kommer det alltid en ny idé, dröm som man börjar fundera på om man kan göra till sin :)

Tack för ditt tips om Pioner :)

//Veronica

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Vilka härliga drömbilder!
Må så gott, kyram Ewa :)