Translate

tisdag 3 september 2013

Höstträdgårdsmässa i Ängelholm...


... var det 1:a söndagen i september, och mycket fint att titta på och inspireras av, som sköna rumpor till trädgårdsrabatterna från SYSTRARNA BETONG , försäljning av vitlök och scharlottenlök från VITLÖKSFLÄTAN, vackra rostiga tavlor, möbler och växtstöd mm från TRÄDGÅRDSVERKSTA'N, vackra blomsterarrangemang i rostiga burar från Kulturcaféet OMOCHOMIGEN i Hammenhög, och echineceor av alla de slag: här från HORTOGREEN.


I montern hos NORDVÄSTRA SKÅNES TRÄDGÅRDSFÖRENING, visade  trädgårdsfotografen Annika Christensen (besök hennes blogg HÄR - fotot är taget vid ett annat tillfälle)...


...upp kreativ odling i gamla urtjänta bleckspannar.



Vilken underbar hinkodling, eller hur?
Annika sålde och signerade hennes och Eva Robilds bok "Den lilla gröna".



En grön skön dam stod i samma monter, som Annika...


...och titta här: en dam i  gredelint, som trotsade regnskurarna med sin färgglada klädsel.
Frågan är bara var Tant Brun tagit vägen?...


Denna förtjusande dukning hittades i montern...




...och härlig trädgårdsglädje förmedlad av SOLLIDEN TRÄDGÅRD på temat "Morgondagens Trädgård".


Rosor fanns representarerades från bla FLORA LINNEA, CEDERGRENS&c:o och SVENSKA ROSENSÄLLSKAPET. Söta Lisa Sommelius från Flora sålde en 'Blush Noisette' till oss.
Kan tänkas att den kan få växa intill 'Mme Alfred Carriére', som tillhör samma rosfamilj.


Och så var det alla dessa underbara echinaceor! Här en 'Hot Papaya'


...och här är Liv, från samma plantskola, som hade en lång kö av kunder att betjäna.(HÄR finns Livs blogg.)


Den underbara dubbla riddarsporren var också inköpt hos Liv av någon från JAGORSTRANDS , men den var tydligen slut när jag letade efter en likadan. Tji fick jag...



...men jag är ändå nöjd och glad med söndagens inköp: En hel rullebör full!
Och den praktiska skottkärran(rullebören) hade maken och jag tittat på ett tag, så den blev inköpt hos VÄXTIA, dessutom tre andra echinceor, förutom 'Hot Papaya': 'Pink Sorbet' hos VÄXTIA och 'Piccolino' och 'Bubbelgum' hos VIAKÖPS TRÄDGÅRD.



NJUT i din trädgård!
Jag har en lång planteringskö att avverka, jag...
Och den fina cykeln finns på HEDENTORPS PLANTSKOLA i Ängelholm.
Jag önskar er alla en fortsatt skön vecka, och förresten, nu laddar vi för fredagspremiären denna veckan hos
Undrar vad hon tänkt för tema för Den Blommande Fredagen denna veckan?
Hälsningar
AnnA

4 kommentarer:

NinaH sa...

Usch! Nu blev jag så där avundsjuk igen! Det är inte bra!!;-) Så härligt ni haft det!! Igen!!!
Den där "rullebören" blev jag väldigt intresserad av (...förutom alla växter....förstås...;-)...) Måste jag kolla efter!
Ha det fortsatt gott!

Tittis trädgård sa...

Vilka härliga bilder! Synd att man inte kunde vara där själv, men trevligt att få en liten glimt genom dina fina bilder!/ Titti

Annika Christensen sa...

Hej Anna

Kul kul att du kom förbi. Kul att du fick en bild på hinkarna för det var mer än jag fick minsann. Får man tigga bilden för eget bruk på bloggen?
Det såg ju fint ut... hi hi.
Allt gott
Kram
Annika

Tusenfröjd sa...

Så kul att läsa! Och vi hann ju säga hej mellan alla kunderna! Du får komma förbi en annan gång, kanske senare i höst på något av våra events?

Ha en fin måndag!
Kram Liv