Translate

tisdag 3 november 2009

TRÄDGÅRDSTEMA: Sniglar

...å sträck å tänj å...
Denna veckan skriver Maria Berg i
MARIAS TRÄD-GÅRDS-BLOGG om sniglar och sniglarnas vara-eller-icke-vara.
I vår trädgård finns dessa små, som visas på fotona och de lite större vinbärssnäckorna, och visst tuggar de lite här och var, men jag tycker även att de är dekorativa.
Mördarsniglar däremot vill jag inte ha besök av.
Som liten tjej brukade jag anordna snigelrace hemma hos min mormor - jag samlade i hop alla vinbärssnäckor jag kunde hitta och satte dem på stora blad...
Vinbärssnäckor är ätbara, men även de mindre går att tillaga.
Ett tågluffarminne från 80-talets Portugal är att paret, som jag och min danska tågluffarkompis bodde hos, hade varit och plockat småsnäckor, som sedan koktes och petades ut med fästenål...Nej, jag smakade aldrig...
Fler snigelbilder hittas HÄR

Till slut något att vinna och pryda sig med i höst:
Agneta på NYANSER AV VITT lottar ut detta vackra smycke
t o m
8 nov
...och Ellinor på GILLBERG lottar ut detta halsband tom 22 nov.
Slutligen har Lotta på FYRA ÅRSTIDER utlottning på valfritt smycke från Lilla Hjärtat tom 10 nov.









Det är klart vi vill glittra lite på de grå höstkvällarna!!!

9 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Fina bilder men sniglar är Blä....
Ha det gott
Annika

Gillberg sa...

Så roligt att Du vill vara med i min utlottning! :D

Lycka till!

Mvh Ellinor på Gillberg

Maria Berg sa...

Jag har minsan skyndat mig till tävlingar om halsbandet och hoppas jag vinner.
Kul att du också tycekr om dessa små söta snäckor - bara dom inte blir för många.

Tack för att du är med på mitt Tema
Kram MB

Nyanser av vitt sa...

Hej
Tack för att du deltar i min utlottning
Kram

Gunilla sa...

Sniglarna har det ju förspänt som har huset med sig det är bara att krypa in.
Tack för titten

Ha en fin dag
Gunilla

AnnCharlotte sa...

Söta att titta på men att äta dom vill jag inte, hur mycket vitlök man än försöker dölja dem i....

Mia sa...

Snigelrace är nog kul, om man har tålamod. Det går ju inte direkt fort..Räknar aldrig med att jag kommer att svälga en sån..usch.. :)

Hannele på Hisingen sa...

Hos mej förstör alla sniglar..

Lena/isklockan sa...

Vacker bild. Lena/isis