Translate

fredag 26 maj 2017

Den BLOMMIGA FREDAGEN...


...har övergått till en lovande lördag - ja, vädret bådar gott här i Skåneland.
Iallafall, för att stanna kvar vid temat hos Hélena denna vecka:"Oväntat".
Alltså, så här är det: För mer än 10 år sedan besökte vi ZETAS TRÄDGÅRD i Stockholm, och jag köpte en kruka med buskpionen "Rocks varietet".
Ingen blomning och tiden har gått, tills jag bestämde mig att flytta den för ett par år sedan och ge den en ny chans på ett annat ställe. Tydligen var det rätt medicin för en envis pion, för årets knopp har nu slaget ut.
Det var oväntat att det blev en rosa variant med de karaktäriska fläckarna inne i blomman -


...för i min okunskap hade jag trott mig ha en vit variant, som denna...


...som växer vid Helge Lundströms  designade trädgård vid Ronnebybrunn i Blekinge.
Får se om jag hinner dit i år.
För det är fullt upp i trädgården, och så får man njuta lite av andra buskpioner som står i knopp, och snart vill blomma.
Tyvärr är det någon sort, där knopparna frös bort under de kyliga nätterna i maj, men så är det, och att min förväntade vita pion oväntat blev rosa, är helt OK.

Ja, veckans tema är "oväntat".
HIT för att se fler tolkningar på denna veckas tema.


Under fredagen åkte vi till KARLFREDRIK PÅ EKLAHOLM.
Det är roshelg denna helgen, och idag(lördag)...


...skall allas vår egen Rosnettan(Anette Mallalieu)hålla rosföredrag.
Läs mer .HÄR


Här är förresten KARLFREDRIK. Han har en fantastisk blomsterbutik, och den håller på att utvidga sin butiksyta till köksträdgård och annat
Jag kan rekommendra ett besök hos KARLFREDRIKPÅ EKLAHOLM, som inte ligger så långt från Borrby Strand...


...Kåseberga och Alestenar,
På vägen ner från stenformationerna plockade jag ihop en lite försommarbukett: smörblomma, hundkäx och vallmo.


 Det är MYCKET nu, eller hur?
NJUT i din Trädgård!
TREVLIG HELG!
hälsningar
AnnA

5 kommentarer:

LV sa...

AnnA, thank you for another breathtaking display of beauty in your world. Trust you are well.

Maribel sa...

Hej AnnA!
Din pion är vacker, trots att det inte var rätt färg.
Ha en fin helg /Marika

Carina sa...

Jovisst ska den vara vit med stora mörka fläckar... Men din blomma var vacker ändå. Ljuvliga små buketter...

Ha det gott! Carina

Trädgård i Torslanda sa...

Pionen är underbar även om den inte var vit. Så kul att den äntligen visar sitt rätta jag. Mina två P. rockii ex´ploderade i värmen igår.
//Helene

Veronica sa...

Ibland vet man inte vad man får. Om det gäller blommor eller väder ;)
För attans vad varmt det varit i helgen!! Magiskt!

Det är det som är spännande! I varje fall i trädgården ;)

Kram