Translate

onsdag 29 september 2010

29 september...


...och den mörka rosen 'Grafin von Hardenberg' flirtar med en vit cosmos.


Det är en speciell dag då en alldeles speciell pojke fyller 11 år.
GRATTIS Daniel!


Ett höstligt collage med blomster och rostigt...


...och det överfulla äppleträdet Aroma.
Det är dags att skörda trädet, för jag ser att fåglarna varit och provsmakat på frukten på en del ställen.


Apropå äpplen, åkte vi neråt på eftermiddagen, till Österlen och till Kivik, för att se på äppletavlan. Vädret var väl inte till sin fördel, men det var däremot tavlan!
Piraten...


...och Kiviks marknad med cirkustält(och andra tält med, när det begav sig - numera är det mer barnvänligt...)
Många äpplen bliiiir det!!!


Vi åkte bort till musteriet i Kivik, som precis hade stängt, men man kunde njuta av de vackra höstarrangemangen utanför...


...och jag tog en liten titt i trädgården som tillhör "Äpplets Hus", där man delat upp och odlar i olika tematrädgårdar.


Jag avslutar med lite nostalgi. Liten blir stor, och den lilla barnstolen är numera avställningsyta till dotterns odlande conversekopior...














Ha en fortsatt skön vecka!
hälsn
AnnA

fredag 24 september 2010

Höstdagjämning...


...och rikligt med nypon,...



...solrosor i parad...


...och fortfarande rosenblomning längs de gamla husen i byn.


Hemma hade ett kakfat designat av LENA LINDERHOLM kommit med posten...


...och blivit tillfällig hallonrosa exposé av vad trädgården bjuder på för öga och gom i septembertider.
Den randiga rosen är en Poulsenros, som heter 'Calypso', eller ett annat namn, bättre passande till arrangemanget:
'Berries'n'Cream' och fler foton på rosen finns HÄR.
Övriga blomster är rosenskära och luktärt.


När man bor så nära havet blir det en del strandpromenader...


...och tänk, så vackert havet kan visa upp sig vid septembertider!


Har man vägarna förbi Åhus, är det väl värt ett besök hos Angela på ÄNGLABLOM, som numera har en butik i butiken: "House of Mi", där Marie, säljer kläder och smycken.
Jag hittade ett förtjusande armband bland sortimentet...Hur skall jag kunna hålla mig från det?...





Ha en fortsatt skön fredag&
TREVLIG HELG!
hälsn
AnnA

söndag 19 september 2010

Arbetarparti eller arbetarparti...


...eller...? Det var iallafall kö till vallokalen där jag&maken röstade under söndagen.


På lördagsförmiddagen däremot, åkte vi till det vackra Tjugekull...


...och gick på växtmarknad. Många trevliga kända&okända trädgårdsmänniskor träffade vi där, så det tog en stund att ta sig runt att titta på växter&annat, prata lite växteri&blommeri och köpslå och ha sig. Ett trevligt, rostigt rånjärn tyckte jag - till rätt pris - men försäljaren tyckte vi var "osvenska" som ville pruta...Nä, det blev inget rånjärn...Men vi köpte en ny blåbärsbuske till vår lund av honom.
De små hjärtformade fågelbaden kommer från...


...LOVELY HOME&GARDEN. Tryck på länken så finns det uppdukade på bordet, och mer därtill i webb-butiken.


Planteringskön i lådan på "Svalan" fylldes på igen, trots att jag decimerat en del sedan fotot tagits och bl a planterat ett höstarrangemang med cyklamen och prydnadskål.


Ha en skön vecka!


















Och förresten - jag tror jag hoppar över valvakan i natt...
hälsn
AnnA

tisdag 14 september 2010

TRÄDGÅRDSTEMA: Mera skörd...

...är veckans trädgårdstema hos MARIA BERG denna veckan, och lite hade jag väl att plocka på buskar och träd...


Tomater och paprika i krukor och i växthus, och hösthallon, som brukar vara fler, men sonen hade nyligen varit ute bland snåren, och många äpplen att äta och ta hand om. Ringblommorna...


...'Calendula officinalis' fick jag plocka hos en bekant, som hade långa rader av gula skönheter i trädgårdslandet. Hon inspirerade mig till att göra egen salva av ringblommor, och receptet är från AoT6/95, i en artikel skriven av Lena Birgersson.


RINGBLOMSSALVA.
3dl färska (el 2 dl torkade) blomblad från ringblomman
4 dl olivolja (virgin)
1 dl smält bivax.
BEREDNING:
Lägg blombladen i en genomskinlig glasburk med lock.
Häll på olivolja, så att blombladen täcks.
Låt glasburken stå ljust i 6 veckor.
Sila bort och släng bladen.
Smält bivaxet i vattenbad och blanda i oljan.
Häll upp salvan i små burkar, som bör förvaras i kylskåp för att inte härskna.

Ringblomssalva anses vara en läkande salva som är bra för nariga och torra händer och fötter.


På äppleträdet 'Katja' är alla äpplena numera avplockade, och 'Aroma' och 'Ingrid Marie' står dignande och överfulla, och äpplena skall snart plockas ned.
Några päron syns på ett av pärontäden('Carola', tror jag)och fortfarande två växande äpplepäron på det lilla trädet, nyköpt i våras, som finns att läsa om HÄR.


En skörd av det som komma skall gjordes vid ett besök på EKO-hallen: Liljor(förstås!) tulpaner, iris och cyklamenknölar.


Och så fick jag ta hand om fallfrukten. Tillsammans med vaniljsås blev iallafall smulpajen aväten på tisdagskvällen.
SMULPAJ.
Äppleskivor fördelas i lager på botten av en pajform.
Strö gärna på kanel.
2dl socker och 1/2 msk potatismjöl blandas och strös över äppleskivorna.
Sätt formen in i ugnen 175gr, 5-7 min, (eller tills sockret karamelliserats.)

Smuldeg:
3 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl skorpmjöl
2 msk socker
150 gr smör
1 msk vatten - blandas
2-3 droppar ättiksprit blandas i degen, så att den smular sig.

Tag ut formen och häll på smuldegen.
Grädda i c:a 20 min eller till pajen fått färg.

I den andra ugnsfasta formen gjorde jag skånsk äpplekaka på mitt sätt, och då brukar jag varva äpplen, kanel, grovt bröd, smör, skorpmjöl och socker i en form, som gräddas i ugnen till äpplekakan fått en gyllenbrun färg.
Ljuvlig doft i vårt kök, kan ni tro!

Ha en fortsatt trevlig vecka!
hälsn
AnnA

fredag 10 september 2010

TRÄDGÅRDSTEMA: Dahlior och en dedikation...


...till Kickie, som skänkte mig denna gamla härliga cykeluppenbarelse...


...som heter "Svalan", och fick en bukett dahlior, i en fruktlåda,
















...att förära MARIA BERG och veckans trädgårdstema om Dahlior, som går att se HÄR.





Annars är jag väl inte helt nöjd med årets dahliablom-ning, då sommaren var senstartad, och dahliorna kom igång sent.(Jag förodlar aldrig mina knölar, utan brukar plantera direkt i rabatten på Sofiadagen i maj.) Dessutom saknar jag en del av mina randiga sorter, som inte visat en endaste blomma detta året.
Den svartröda, enkla dahlian med gult i centrum, är en gratisdahlia i mindre variant, som jag fick från odla.nu, när jag köpte lökar(många liljor, ja!)och annat med, tidigare i våras.Den har odlats i kruka hela sommaren.


Dahliabuketten fick till slut hamna i en vas, och i min låda har jag placerat lite av varje, som står i planteringskö, för att antingen komma i rabatt eller som utbyte av sommarblommor, som gjort sitt för denna sommaren.
Trädet som "Svalan" parkerats mot dog helt plötsligt i vintras, men jag har tänkt mig att skapa nytt liv i det, genom att plantera en maffig klätteros vid dess stam, och kanske någon clematis.


Du härliga "Magnus Solhatt", som stod och tiggde om att bli inköpt, i den lokala handelsträdgården i byn. Ja, med det priset blev det två plantor!
Jag har bestämt mig för att jag vill ha många Echineor i vår trädgård!


...aroseisaroseisa: Clematis!
Rosen "Lill Lindfors"(Läs mer HÄR)minglar i rabatten med en lilablå clematis, köpt på EKO i våras, och för nuvarande odlad i kruka.Den ska få rabattplats, om den kan slita sig från fröken Lill.Jag får väl plantera i närheten någonstans, så de kan fortsätta att umgås.Septemberregnet var faktiskt pricken över i:t till sällskapet - lite "vattenfernissa" till fotot...


Apropå mingel, så blir det vernissagemingel i morgon lördag 11 september kl 13 på AOSEUM i Åhus, då höstsalongen startar och pågår till den 3/10.
Jag skall medverka med ett av mina datagrafiska fototryck(dock inte detta) och har därför börjat uppdatera min ANNAMA-ART blogg.
Välkommen in och titta!


Slutligen en tävling med färgglad vinst.
Det är Annica med bloggen LAGERQVIST&c:o, som firar födelsedag och butiksöppnande med att lotta ut dessa läckra muggar/vaser, och tävlingen varar till den 15 september.GRATTIS Annica! Och lyckönskningar till alla som vill vara med och tävla om muggarna från Bungalow.

Trevlig Helg på er allihopa!
hälsn
AnnA

fredag 3 september 2010

Septembertid...


...och rönnbärstid...

...i skördetider och äppletider.






















Veckans reflektion är, att lyssnande chefer får nöjda medarbetare - som man sår får man skörda...
...i skördetider och äppletider.




Mina första äpplen att skörda är av sorten "Katja" - ett rött och gott(!) sommaräpple.Blommorna är kärleksört, rosenskära och dahlia.Ja, och så några slingor av en gulklockad Clematis.


Dessutom har jag börjat plantera om sommarens rotade rosensticklingar. Än så länge förvaras krukorna utomhus, men snart får jag nog placera dem i ett av mina miniväxthus. Övervintringen är knepigast - jag funderar på att detta året, gräva ner rotade rossticklingar i växthuset.


Apropå rosor av annat slag, så känns det lite märkligt att ha en blommande julros i rabatten, nu i september.


Men den är fantastisk att skåda in i!


Här är en hälsning tillbaka till MARIA BERG från hennes Solbrud i min trädgård. Jag tackar för den vackra överraskningen, som kom i brevlådan i veckan. Jag var helt aningslös över att jag vunnit Marias vackra kort som vinst på en frågesport om olika blommor. TACK käraste Maria!


Tidigare i veckan presenterade Maria VECKANS TRÄDGÅRDSTEMA, som denna vecka är rostat järn.
Bättre sent än aldrig letade jag fram detta rostiga&rosiga foto från tidigare i sommar.Rosenblomningens tid, ni vet!Även doftpionerna var med och blommade.(Tänk vad tiden går...Sentimental moi!)













Någon som visar mycket roserier är Håkan på MALEVIKS ROSENTRÄDGÅRD. Nu är det tävling hos honom, som varar till den 7 september. Vinsten är en änglalik skylt, som jag gärna vill vinna!Gå in HIT för att tävla.










Annat änglalikt&ljuvligt i form av smycken och söt ram finns att tävla om hos AJ med bloggen NYANSER AV VITT. Denna tävling varar till på söndag, den 5 september.








Jag önskar alla tävlande LYCKA TILL!
...och så vill jag önska er alla
en Trevlig Helg!
NJUUUT av sensommardagarna!
hälsn
AnnA

söndag 29 augusti 2010

Fullt på två trädgårdsstolar...


...blev det efter lördagens besök på Trädgårdens Dag på Bäckaskogs slott.
Det blev två lotterivinster från lotteriet hos Rosensällskapet i Skåne, för det blev så, att fastän maken och jag själva stod och sålde lotter, köpte vi också en hel del lotter, och pengarna går in i föreningen, så det blev vinst åt bägge hållen.
Rosorna vi vann är två kungligheter från ROSKRAFT: en superklättrare(som kanske kan liva upp vinterns döda träd, som syns i bakgrunden)"Princesse Marie", som stod kvar länge bland vinstrosorna pga storleken&taggigheten och "Königin Viktoria of Schweden", som peppade maken till att ta lotter."Souvenir de Rolf Ginstmark"(se HÄR) sägs vara en mutation av den rosen, och för tillfället växer den i kruka hemma hos oss. Det ska bli kul att ha bägge.
Något ätbart köptes i form av kantareller, som räckte både till lördags- och till söndagsmiddagen.
Det brukar finnas rikligt med privata försäljare i Bäckaskog, och förutom clematisen "Kajsa", köpt av Anita och Sven-Åke Jansson i FÄRLÖV, blev det också inköpt en del perennplantor, som violruta, varierad drakmynta, doftgull(Polemonium pauciflorum)en rosa riddarsporre(Astolat)och denna rejäla...


...solhattsplanta...




















...som stod i denna samling, och frestade mitt öga.
Jag var tidigt aktiv med plånboken, och det var nog tur för mig, för plantorna tog fort slut.


Lite av varje brukar vara till försäljning på Bäckaskog, såsom pumpor, växtstöd, grönsaker och annat.
Återkommande försäljare var bla HÖGABÖKE TRÄDGÅRD, som sålde clematis i olika former och färger och Lena Tufvesson(se HÄR från förra året i Sölvesborg)från kulturcaféet "Omochomigen" i Hammenhög, som säljer finurligt tillverkade smycken och attiraljer av återvunnet matrial, men även örter och annat ätbart.


Det vimlade en jämn ström av trädgårdsintresserade människor på trädgårdsdagen, förutom då vädret vände till att låta himlen öppna sig ett par gånger.(Det brukar faktiskt nästan ALDRIG regna på Trädgårdens Dag i Bäckaskog!)


Tre Brevé, är tre damer, som gjuter läcker trädgårdskonst i cement, både för ögat, som golv, och att plantera och ha vatten i.
Se även HÄR.


Jag träffade också på Maria från TAGES i Söndraby, och hon hade mycket vackert att fresta med, som vanligt.
Se även HÄR från i våras.


En hattbeklädd Else från ROSKRAFT hade tagit med en samling med rotäkta rosor - utan anabola stereoider - till försäljning, och några rosor, som denna enkla vitrosa:"Bukavu", hade hon skänkt till lotteriet hos Rosensällskapet i Skåne.
Jag såg att hon även hade rosen "Popcorn" med sig till försäljning. Läs mer HÄR.
I höst kommer Else att hålla föredrag om rosor i Malmö och i Åhus, och jag kommer inom kort att lägga ut en annons med tider.


Mellan lotteriförsäljningarna och utlämning av vinstrosor hann maken och jag att ta en promenad i den vackra slottsparken...


...och beundra undersköna rabatter...


...och glada färgklickar i form av solrosor, rudbeckior, tagetes och zinnior, och det behövdes lite sol när himlen mulnade på och släppte ut sina vattenmängder.

Söndagen var också mestadels blöt, men med lite sol mellan skurarna, så jag ställde ut min senaste tavla för fotografering i trädgården, och den är en ode till Dan Hylander: "Svart kaffe, och poesi..."
I höst skall jag börja uppdatera min blogg om mina tavlor - jag lovar!












Ha en skön vecka!
hälsn
Anna