Translate

fredag 3 februari 2012

BLOOMING FRIDAY: Ny bekantskap...

...i trädgården bland clematissorterna är denna ljuslila skönhet, som heter 'East River', och tillhör integrifoliagruppen, som blommar på årsskotten, och därför skall klippas ner till marken på våren.
Clematisen blommar i juni till september och klarar zon 1-3, och eventuellt zon 4.

Pioner kan man aldrig få för många av tycker jag, och införskaffande den korallrosa pionen 'Coral Charm' (fler foton HÄRoch den ljusrosa 'Gardenia'(se den underbara knoppen HÄR) i våras från ULRIKSDAL i Kivik.

Rätt så ny bekantskap i vår trädgård är arten Echinacea i olika former, och denna är en ny bekantskap från förra sommaren ur den gruppen : 'Cocktail'.

I höstas hittade jag denna förtjusande skugglilja : Tricyrtis 'Taiwan Adbane', och den, tillsammans med andra nya bekantskaper,...

...blev planterad i vår nyanlagda trädgårdsbacke, där även en del nya bekantskaper Rosa-släktet fick rabattplats, och en del av dem visas HÄR.

Tanken är att vi skall sitta i vår nya trädgårdspaviljong till sommaren, och se hur det blommar på backen. Spännande, eller hur?

Denna Blommande Fredag vill KATARINA att vi skriver om Nya bekantskaper. Gå HIT, och se vad  som kanske blir en ny bekanskap för Dig, till nästa planteringssäsong.

Och till dess får vi njuta av den härliga tulpantiden i blomsteraffärerna och från torghandeln, för i Skåneland är det bisterkallt och för hårt i marken för att trycka ner en spade.

Fridens liljor&tulpaner på er!

Trevlig Helg!
hälsn
AnnA

7 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Härliga växter och alla är ju favoriter känns det som just nu! vi har också "kallt" och så har vi fått massor med snö. Kanske bra, men inte kul!
TREVLIG HELG
Susie

Hélena sa...

Så vacker din klematis är. Den måste jag sätta upp på min kom-ihåg-lista. Är det okej att låna bild, jag länkar så klart.
Ha det bäst!
Kram Hélena

Unknown sa...

Vilka fantastiska bilder du bjuder på, Anna! Jag njuter och sitter med ryggen mot fönstret och det bisterkalla februarivädret där utanför;)
Kram!

Villa Ryttarängen sa...

Åh! Vilken skugglilja. Jag köpte en förra året fast den va rosa och den bekantskapen är min favorit. Fast jag glömde blogga om det idag.

Berit sa...

vilken helt underbar tricytris!!!
Ha en alldeles underbar helg!!

Inger sa...

'East River' har jag aldrig sett, den är ju kanonfin:)
Kram

Katarina sa...

Så söt din klematis var med sina gula ståndare!