Translate

fredag 27 januari 2012

BLOOMING FRIDAY: "I förvandling..."

...och ett med naturen.


En gång en de luxe version, nu i väntan på att förvandlas och återvinnas till något nytt.


Pioner är en blomma i olika förvandlingsfaser.


Denna ljuvliga knopp är från en sort som heter 'Gardenia'.


Suffriticosapionen är efterlängtad, men blommar blott några dagar. Här en knopp i förvandling att snart öppna upp.


Man kan skönja det gula "luddet"- ståndarna - ...

...inuti doftpionen...


...och så här ser det ut i suffriticosapionen.


Blomman åldras, ståndarna ramlar isär och blottar pistillen...

...och till slut har blomman förvandlats till ett dekorativt frörum.

Tulpansäsong och på bordet tulpaner i förvandling - det sista rycket innan komposthinken.

KATARINA med bloggen "Roses&Stuff" bloggar denna Blommande Fredag om förvandling och HÄR finns fler tolkningar. Mina rosor i olika förvandlingar kan ses HÄR.

Denna fredag var jag och besökte min konstaffär SKC, för att köpa en födelsedagspresent till vår dotter, och träffade denne färgstarke man: CURT HILLFON. Många tavlor i blått. Se mer HÄR.


Apropå pioner, har jag införskaffat en bok av Susanna Rosén: "100 pioner". Vackra foton, och bra och lättförståliga skötselråd.

Trevlig Helg på er!
hälsn
AnnA

5 kommentarer:

Berit sa...

Härliga pionbilder!!
Ha en alldeles underbar helg!!

Hélena sa...

Vilka härliga bilder! Pioner är något som jag vill ha i mina rabatter. Måste börja med en pioninköpslista!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Suss o Kai sa...

Vilka vackra bilder :) gillar de första med de gamla bilarna Kram Suss

Katarina sa...

Dessa ljuvliga pioner...

AnnA sa...

Hej!
Jag tackar för besöken. Denna veckan har jag knapt hunnit med att sitta vid datorn och blogga runt.
Nu skall jag se vad jag kan hitta till denna veckas blommande fredag.
hälsn
AnnA