Translate

tisdag 4 maj 2010

Helgens nostalgikick...

...fick jag då jag&äkta hälften styrde kosan mot Kristianstad...
och Skogsvägen på Egnahemsområdet, där LILLA VILLA VITA hade Öppet Hus under lördagen.
Se fler foton från i lördags hos MARIA, villaägarinnan själv, och hos LINDA.

Jag får nostalgiknottror från en barndom på 60- och 70-talet, när jag ser denna korgstol i barnmodell, och en sådan gåstol hade lillebrorsan, fast en blå. Jag har vaga minnen av honom sittandes i den bland bärbuskarna hemma.Mer 60-tals nostalgi gå HIT.
Dockvagnen och bilen charmade mig också.

I trädgården hade Maria dukat upp underbara trädgårdsstilleben...

...med kuriost inslag...

...och härlig växtlighet.

Inomhus var det verkligen fullt hus, med människor som t ex tjusades av detta lantliga skafferi. (Jag saknar verkligen mitt gamla skafferi, från en 20-tals(?)lägenhet jag bodde i tills slutet på 80-talet, när jag ser Marias härliga.)

En mix av vackra ting att lägga ögonen på inne i villan, och nästan allting till salu!
Bakelittelefonen ger mig rysningar!

Det fanns även en del utställare hos Maria, som äkta paret Anna&Mattias "Träsmén" Salomonsson i Åhus; Anna med läckert mönstrade brödkorgar i tyg, och Mattias med trähantverk och silversmide.
JOSEF FRANK- textilier och kuddar hade Nina Simonsson från Svenskt Tenn med sig, och ute i trädgården visades bl a renovering av gamla fönster.


Gammaldags rosor hör ju till en gam-mal trädgård, och rosor såg jag att de fanns en del i trädgården.
"Kanske man kan få åka hit och titta under blomningen, Maria? Och var inte orolig för att du varit stygg med sekatören, för växtligheten såg bra ut!Men vill du ha lite rosentips gå till ROSENSÄLLSKAPET I SKÅNE..."
Rosen i bakgrunden är en av mina egna gammaldags rosor: "Louise Odier". För att läsa mer om rosen gå HIT.

På hemvägen tittade vi in hos CECI-LIAS KURIOSA.(Läs mer om henne HÄR.)
Hon hade putsat upp en hel "familj" av kaminer och ställt dem på rad i sin butik.
Någon kamin blev det dock inte inköpt, men en blå Bavariavas, som inspirerade mig till vårligt arrangemang med narcisser och andra blommor i blått och gult.
Se mer blågult HÄR.


Slutligen en tävling, som finns hos Cilla med bloggen VIT SOM SNÖ där man kan vinna denna dekorativa bokstavsschablon, och tävlingen varar till den 12 maj.
Faktum är att jag såg att Maria även har denna schablon till salu i sin butik HÄR, om fröken Fortuna inte skulle behaga sig att visa sig.
Lycka till alla ni som är med och tävlar med mig.

Ha en fortsat skön vecka, allihopa!
hälsn
AnnA

7 kommentarer:

Maria i Lilla villa vita sa...

Tack för superhärliga bilder i ditt vackra collage. Jag blir så lycklig för att du var och förevigade allt med din kamera. Jag hann ju inte fånga allt på bild! Tack snälla du för allt!
Kram Maria

elle-melle sa...

Så mye fint du har tatt bilde av. Der var mange ting som jeg kunne tenkt meg å eie. Jeg liker gamle ting, de fremkaller mange gode minner også i meg:)

Margot sa...

Så många härliga och mysiga bilder!
Man får en riktig nostalgitripp!!
Tänk att få ha ett riktigt gammaldags skafferi i sitt kök!! Det är något man bara kan drömma om!!
Ha det gott!!
//Margot

Tigris Predikantan sa...

Oj ... det blev nästa för mycket för mig ... så mycket vackert och så fina bilder ... men fr.f.a så fastnade jag för ... bilen!
:)

Angel.Pearls sa...

Härlig stämning och en massa fina saker -förstår att din kamera 'gick varm'..Kram//Eva

NinaH sa...

Måste kika in där- står alldeles helt klart!;-)

LV sa...

Hello Anna, Nice to hear from you and enjoyed your visit as always. You sound like you had a wonderful trip. It waas nice you took us along through your lens.