Translate

tisdag 25 maj 2010

Födelsedag...

...hade Kristianstad i lördags - den 22 maj - då kulturpris, stipendier och minnesgåvor till kommunanställda delades ut.
Musikkåren spelade framför rådhuset på Stora Torg, och sedan blev det gemensam marsch upp till koncerthuset...

...och på koncerthuset blev det underhållning av en eminent gitarrduo från C4-skolan.
Den ena halvan av duon var dessutom en helt underbar vokalist!!!
På koncerthuset delades kulturpris och stipendier ut, och var och en som arbetat i minst 25 år i Kristianstads Kommun fick komma fram till scenen(under organiserade former förstås) och hämta sin minnesgåva, som man i förväg hade fått välja ut; antingen klocka, smycke eller konst.

Efter den gemensamma fotograferingen som "dirigerades" av Fotograf Fredrik högst upp på en stege med jättekameran Allan med alla tillbehör(bilbatteri...)blev det trerätters middag i Frimurarlogen, med det imponerande blåa taket...

...och Eva Mårtensson, webbansvarig för Cefyren, med inte lika stort artelleri som Fredrik, men med en glödande penna, valde ut sina intervjuobjekt, att skriva om på Kommunens interna webbsida.

Det blev varmt inne i logen, med alla dessa jubilarer, så den bästa och godaste rätten var nog efterrätten: jordgubbar med glass och vispgrädde serverat med ett glas portvin som tillbehör.
Dessutom var det trevligt bordsällskap!


Vad jag valde som minnesgåva?
Jo, i Åhus finns en konstnär och tillika silversmed som heter Björn Flygare, och jag har alltid varit förtjust i de verk han gjort tillsammans med Kurt Bjernevi. Björn gör figurerna och Kurt bakgrunden, och det blir ett helt förtjusande konstverk.
Tavlan jag valde heter "Hemligheten III", och pengarna räckte faktiskt även till en liten ring gjord av Björn.

Ha en fortsatt skön vecka!
hälsn
AnnA

4 kommentarer:

Therése sa...

Jag får gratulera till de 25 åren i kommunens tjänst! Jag hörde musikkåren ända in på museet! Jag var ju hos Flygare i påskas och blev väldigt förtjust i konsten. Bra val!
Trevlig helg, när det blir dags för det :-)
/Therése

AnnCharlotte sa...

Grattis på 25-årsdan.....;))
Fina presenter du valde och så trevligt att få lov att välja. Det är ju inte alla som vill ha den obligatoriska klockan nuförtiden.

Humlamamman sa...

Gratulerar!! Bra val av present, visst gör han så fina saker.

Vintage Fairy Tales Rebecka sa...

Jag tror jag har sagt det förut.... men du är alltid ute på festligheter!
Grattis!
Kram
Becky