Translate

tisdag 1 september 2009

TRÄDGÅRDSTEMA:Skördetid i septembertid.

Jag tog lite trädgårdsbilder första dagen i september på lite ätbart i vår trädgård.
Överst är det träd-gårds-blåbär av olika sorter, som mognar för fullt, och plockas av efter hand.
Recept på blåbärs-muffins HÄR
Äpplesor-terna är "Katja","Aroma" och "Ingrid Marie", där "Katja" nu är på gång att bli ätmogna. Alla falläpplen kan man dessutom ta hand om och göra smulpaj på, om man känner för det.
Det finns ett "äpple med pyjamas"också här bland bilderna:persikan "Anna Helena", som brukar mogna i mitten på september.
Våra hösthal-lon har också börjat mogna.
"Mmm!" där slank ett moget in i munnen.
Äldsta sonen klagade på att fikonbusken höll på att växa för mycket in mot hans fönster, så i våras fick jag skära bort en del av grenarna för att få tyst på tjatet.
Lite synd, för det blir nog inte lika mycket skörd detta år, som förra året pga detta, men några har jag skördat än så länge.
Det är gott med solvarma fikon, tycker jag.

Ha en fortsatt trevliga vecka, och jag hoppas på en GOD skörd.
Fler skördebilder finns hos MARIA i hennes trädgårdsblogg.
Mycket nöje!

3 kommentarer:

Maria Berg sa...

Aroma är jätte gott, hur är det med din Ingrid - Marie angripps den av ohyra eller håller den sig frisk?
Synd att skära ner men vad gör man inte för sina barn, MB

mitt gröna hjärta sa...

Så härligt med så mycket egen frukt och bär! Vilka sorter har du av de Amerikanska blåbären? Visst är det så att man ska ha två olika sorter för att få bär?
Ha det gott! Jenny

Therése sa...

I like fikon!