
...i vårt stora köksfönster har jag samlat maffiga, vita Phaelonopsisorkidéer, en vit julkaktus, som gömmer sig lite bakom gardinen,...

...och en miniorkidée i en underbar engelsk porslinskanna, fyndad hos
ANNALUNDA TING.(Blogginlägget från senaste besöket hos Annie finns
HÄR.)
Fönsterremsan virkade min mormor till mig på 80-talet, och jag kan ju erkänna, att på den tiden tillhörde inte virkat mina favoriter. Jag har väl ändrat uppfattning med tiden, men har fortfarande svårt för virkat i annat färgat garn än vitt.
Änglabarnet kommer från
HJORTGÅRDEN I KYRKBYN (
HÄR finns ett rosigt änglainlägg från i våras.)

På kökssoffan under fönstret, bland kuddar med blommor och blad, ligger den gamla kattmadammen, nyvaknad, för hon vill minsann vara vaken på bild!
Det har varit lite oroligt med hennes hälsa, för precis innan snön kom och täckte in vårt skånska landskap, fick hon problem med att gå, efter antagligen ett krumsprång på en av sina trädgårdsrundor.Ibland verkar det, som om hon glömmer bort, att hon är en kattdam av högre(okänd för oss)ålder...Hon tar sina språng och klättrar upp på taket(men det var ett tag sedan...), och sedan kommer hon linkande och beklagar sig över vad hon hittat på.
Iallafall är hälsan bättre igen - ni vet det där med kattor och nio liv...Och vi är glada att hon får vara kvar hos oss ännu ett tag, vår kära rufskatt!

I det mindre köksfönstret finns ingen fönsterbräda, men jag har ändå
"hjärtan på rad" - på
mitt vis.
Visst är det en förtjusande idé att ha fyrkantig duk till gardin?!Passar bra i mindre fönster, och bara att vika och drapera.Duken är ett vitbroderad loppisfynd, men vitbroderiet är så diskret, så det syns inte på bild.

Jag vill också visa den vita skogsutsikten utanför mitt stora köksfönster, som tyvärr reducerats, utan tillstånd, för någon vecka sedan. Jag har ju kvar en hel del av skogsutsikten, men jag tänker på de stackare, som numera är grannar med ett kalhygge, och jag tänker på dagiset som ofta hade skogsutflykter.
Läs mer om vad som skrevs i onsdags om detta i
KRISTIANSTADBLADET.
Denna veckas
Blommande Fredag handlar om vad som blommar på fönsterbrädan. Gå till
KATARINA med bloggen "Roses&Stuff" för att se fler bidrag, och lämna gärna ett eget
HÄR.

Ha en fortsatt skön fredag&
Trevlig Helg!
hälsn
AnnA(&Liza)