Translate

tisdag 9 augusti 2016

En sista semestervecka...


...och nog känns det lite höstligt ändå så här i mitten på augusti, trots att det fortfarande finns blommor kvar att sätta i vaserna. Här Clematis, brunört, Austinrosen 'Dark Lady' och Poulsenrosen 'Ghita', som skall få växa mot det nya kastanjestaketet i vår trädgård,...


...som jag blev inspirerad att köpa efter besöket på "Malmö Garden Show" i slutet på maj i år, och så fick jag en vink från Monika Söderström med bloggen GLAD I GRÖNT, om hur fint det kunde vara med just rosor som väller över ett kastanjestaket...
Staketet är utplacerat och en del av de planerade rosorna även på plats. 
Någon pion blir det säkert med, apropå att jag fick till någon vinnarbild till sommarens fototävling hos SVENSKA PIONSÄLLSKAPET.
Sedan är det alltid kul att få visa sina foton och få gehör på ett eller annat sätt.


Här är några av årets skörd av pionbilder jag hade att välja bland...


...och en mystisk experimentell variant av pionen 'Christina' från en annan trädgård.


Iallafall, när man bor så nära den skånska landsbygden med blåklintsblomningen på Österlen, och...


...och massblomningen av vallmo på Kristianstadsslätten, precis bakom knuten hemma hos TRÄDGÅRDSINKA, är man en lycklig själ.


Hemma i rabatterna blommade den rosa vallmon med guldlök och pioner, ...



Och se som rosen 'Valdemar' och c:o blommade hemma hos oss i somras!
Fastän jag inte varit sååå  aktiv med spade och annat denna säsong.
Bara njutit av att vara,besökt andra trädgårdar, och t ex...



...åkt till Fredriksdal och rosdagarna på Rosadagen. (Se fler bilder HÄR.)
Denna bild gav lön för kånkandet av kamera och ryggsäck, då jag vann en check häromdagen från HORTOGREEN, och ännu fler rosor och pioner och annat att plantera.



Inte att förglömma, vann jag även en ros när jag bakade en passionerad...
(Trädgårdspinnarna i blått kommer från ART IN GARDEN.)



...rostårta, när jag besökte Rose Fair, tidigare i sommar(Fler foton HÄR)
Rosen jag vann var en 'Kordes Moonlight' och är planterad kring vår senaste trädgårdsportal.
En rabatt i gula och orangefärgade toner mixat med ljuslila och vitt...Får se nu hur detta blir, men det är härligt med lite färgstarka  rabatter med.


Tidigare i sommar, i juni, besökte vi västkusten, och sov över i FARMORS LADA - ett pittoreskt boende mitt på landsbygden men ändå nära havet, med underbar utsikt från frukostbordet.


På hemvägen rastade vi i Nockarp och besökte stranden vid Gullbranna och Tönnersa strand.


Jag har aldrig sett så många snäckskal på en gång som där.


Med närheten till Österlen, har det blivit en del besök neråt med i sommar.
En svan i sitt rede vid Kiviks strandkust, ...



...och en fåtölj vid strandlinjen - i väntan på den sjunde vågen?,...


...barkbåtsrace vid Stenshuvud,...


...en pilplockerska vid gycklarfestivalen på Glimmingehus (tänk jag såg en flamländsk målning framför mig!)...


...och den underbara innergården hos KARLFREDRIK PÅ EKLAHOLM, precis en stund efter att regnet tvättat hans blommor där.
Och i helgen bjuds det in till mingel hos honom - det skall bli kul att avsluta semestern på detta vis!


I tio dagar under semestern hade vi besök av den vita vargen Texas, som log sitt varggrin bland blommorna och bladen i trädgården, och utforskade glatt...



...skogen och stigarna runt i vårt bostadsområde.
 Det var med saknad vi återlämnade honom till sitt hem igen.


Förra veckan blev det en tur över sundet, men även till Råå och CEDERGRENS&c:o, varken utan vin eller rosor i bagaget, förstås!


På hemvägen tog vi landsbygdsvägar vid Landskrona...




...med utsikt över Ven.


Lite gott&blandat från den sommar som snart övergår till höst.
Lev väl!
&
NJUT i din trädgård!
Hälsningar
AnnA

1 kommentar:

LV sa...

You live in a land of paradise. Texas is so hot, everything has burned up. Always a joy seeing all the beauty around you. I am doing wel and trust you are too.