Translate

fredag 27 mars 2015

BLOOMING FRIDAY: Överraskande vackra,...


...likt juveler...


...är dessa  'helleborus orientalis', som just nu blommar i våra rabatter...


...och nog blir jag överraskad över alla dessa former och färger jag hittar i rabatterna.


Rosen 'La France' är så pass speciell att den öppnade den moderna, återblommande rosens historia, och sedan får vi se om den överraskar mig att vilja blomma. Lite grönt friskt kan jag allt skönja vid basen,men jag vet att det är en svårodlad ros, så vi får se hur det blir.


På 80-talet hade jag många brevvänner överallt i världen, och tänk, på Facebook hittade jag åter igen den kära Juliet från nya Zeeland.
Vi brukade skicka varandra små presenter på den tiden, och så har det också blivit nu; se på den fina trädgårdsboken, min nya kaffemugg och det lilla, härliga glasfatet,...


...gottigottgott och trädgårdstvål och lite annat smått och gott.
I maj fyller hon år.Det ska bli kul att överraska med något fint!


Hur det nu är med lyckan att få överraskningar i härliga, bulliga kuvert i brevlådan eller att hämta något på posten, så är det också ljuvligt att överraska och ge bort någet.
Rosen 'Stanwell Perpetuel'  är inköpt för att överraska en av våra goda vänner som fyller jämnt och frun får vara med på presenten med. En underbar, återblommande pimpernellros som är tillräckligt taggig för att få rådjuren att inte tugga i första taget.

Så var det Blommande Fredag igen, med temat  "Överraskning". Gå HIT för att se fler tolkningar.


Jag önskar er alla en skön helg&
(och som vanligt...)
NJUT i din trädgård!
hälsningar
AnnA

8 kommentarer:

Hetty sa...

Dear Anna, beautiful these Helleborus. Groetjes, Hetty

Leena sa...

Underbara bilder på julrosor! Härligt att ha återfunnit brevvännen. Ha en skön helg!

Villrose sa...

Trivelige overraskelser, og utrolig vakre Helleborus!

Lotta sa...

Galet vackra julrosor. Jag har också hittat tillbaka till en av mina bästa vänner genom Fb och roligt nog bor hon också på N.Z. Glad vår. / Lotta

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Ojojoj hur kan de vara så fina, Julrosorna! Blir mina så så småningom blir jag verkligen överraskad ;)
Ha det gott!

Maribel sa...

Underbara julrosor, skall nog hitta några till på mässan i morgon. Ha en skön helg!

GladiGrönt sa...

Julrosorna är verkligen vackra, men inte är bilderna en överraskning, skämt åsido... dina bilder är ju alltid så där tjusiga! Trevlig helg/Monica

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Härligt vackra julrosor!
Kul att få paket på posten, med " överaskningar" i.

Trevlig vecka, kram Ewa :)