Translate

fredag 19 juli 2013

En rufsig trädgård...


...är ett paradis...


...för humlesurr...


...och fjärilsfladder...


...och utsöndrar dofter...


...att plocka in och spara i buketter, burkar och flaskor. (Se mer HÄR.)


Vill man förresten inspireras att skapa sig ett paradis, skall man titta i Sanna Töringes bok "Paradiset".(Läs mer HÄR.)


Just nu blommar 'Lilium regale' i vår trädgård.(Läs mer HÄR.)


Jag tycker att jag fått till en lyckad plantering av kungsliljor och andra liljor på vår anlagda kulle mot skogsbrynet, och kungsljuset är nästan självsått. Jag hittade några självsådda plantor på ett annat ställe i trädgården, och tyckte att de kunde passa på kullen - och visst hade jag rätt?


Detta är däremot en mindre lyckad plantering av kungsliljor i annan rabatt, som får ha hjälp med att hålla sig upprätta av ett tjusigt växtstöd.
Det får bli förflyttning, senare i höst, till en annan bättre plats.



Sååå himelskt blå är denna riddarsporre omfamnad en vit buskros förökad via stickling från en bekant, som numera inte finns längre och därför har jag döpt rosen till 'Souvenir de Sophie', eftersom jag är osäker på dess ursprung.


En annan vit skönhet - en vit stormhatt - flirtar med en gul lilja av okänt ursprung - en ur Lidls storpack månne?


Trevlig Helg!
och NJUT i din trädgård!
hälsningar
AnnA
...och för lite trädgårspartajande, besök HÅKAN...

2 kommentarer:

TittisTrädgård sa...

Så många fina liljor du har! Den gula Von Lidl-liljan känner jag igen! Det är min favorit just nu./ Kram Titti

NinaH sa...

Åh Anna! Njuter både din text (Såå sant!!!!) och bilder!!
Skön njutning!