Translate

torsdag 18 mars 2010

BLOOMING FRIDAY: Galantofili...

...det är detsamma som snödroppsamlarmani.
Det är en samlarmani som uppstod i sekelskiftets England - var annars?
Enligt Sanna Töringes bok "Historier om Blommor", skall det finnas arton olika arter av snödroppssläktet - höst- och vårblommande - och över femhundra namngivna hybrider.
Den vanligaste arten heter Galanthus nivalis, och det finns en dubbelblommande sort som heter Galanthus Flore Pleno.
Mina Flore Pleno har fortfarande inte kommit fram ur snödrivorna...
De andra enkelblommande snödropparna är väl de flesta av den vanliga sorten, men det finns även en rätt så storväxt sort i någon av rabatterna.
För att kunna särskilja de olika arterna...

...tittar man bl a på formen på de små sinusmärkena, vid den lilla "underkjolen" på snödroppen.
Ett tips på att kunna få se den sköna insidan på den hängande blomman är att lägga en spegel under vasen med snödroppar i...

...och denna kanna med "stuckaturer" av snödroppar på porslinet - min snödroppsvas - hittade jag i helgen hos CECILIAS KURIOSA. Inspirationen blixtrade till i huvudet på mig, förstås! (Mer jag hittade hos Cecilia finns HÄR.)
En liten legend om snödroppen och Jungfru Maria och Jesusbarnet finns också att läsa i Sanna Töringes bok.
Det är så här att snödroppen symboliserar Jungfru Marias renhet, och när Maria gick till templet i Jerusalem, för att bära fram Jesus för första gången, växer det upp snödroppar i hennes fotspår.
En annan biblisk legend berättar hur en snäll ängel, låter snöflingor förvandlas till blommande snödroppar för att trösta Eva, när hon och Adam blir utkörda från paradiset.

Denna blommande fredag misströstar KATARINA lite - tycker att vintern är i drygaste laget - och längtar efter våren, och vill ha våra skönaste sommarbilder att trösta sig med.
Lite sköna bilder från stranden i Äspet i Åhus med det första doppet, kanske skulle passa?(Alla mina foton går givetvis att klicka upp till större storlek!)
Annars tycker jag nog att våren är på gång...
Isen är på drift, även om det nog bara är änderna vid gamla Äspet-bron vid Åhus-hamnen, som vill ta sig ett dopp för tillfället.

Det blommar på i rabatter, där snön smält bort, och knoppas här och där. På Lilla Torg i Kristianstad blommar det av penséer och andra vårblommor i alla de färger.
"Tittut!" Ännu en av Mariasystrarna travar runt i rabatterna.
En annan Maria, är Maria Berg på bloggen MARIAS TRÄDGÅRDsom denna vecka har vårtecken som tema. Vill ni se fler tecken på vårlighet gå HIT.Eller bidra med ett eget vårtecken till Maria, vetja!

Lite tävlingar måste jag ju också propagera för, och Minna Mercke Schmidt har utlottning av sin bok "Blomstrande idéer" på sin blogg BLOMSTERVERKSTAD fram till den 29 mars, och den hade passat bra i min bokhylla!
Bodil med bloggen FRU GREDELINS DILLEN har utlottning av denna söta kanna, men även annat smått&gott, och tävlingen varar tom den 20 mars.
Slutligen vill jag gärna vinna en dansande ängel från TRÅDSPIRA, som Lotta lottar ut(vad vitsig jag var då..;)!)på sin blogg LIVETS VÄV, och denna tävling varar tom den 21 mars.
Lycka till med tävlandet ni som vill!





Jag vill önska er alla en fortsatt skön fredag
& en trevlig Helg!
hälsn
AnnA

För att se fler blommande fredagsbidrag gå till raraste KATARINA med bloggen "Roses&Stuff", och visa gärna henne några härliga sommarbilder, för att ge henne åter ett hopp om att våren är på gång!

6 kommentarer:

Bea sa...

Med samma upplysande och läsvärda inlägg som vanligt, varvat med sköna bilder.
Hos mig ligger allt under det tjocka snötäcket fortfarande och det är lååångt till vår, men längtar det vi alla :)på snödroppar, tulpaner osv
Trevlig helg! /Bea

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Vilket maffigt och underbart inlägg! Ljuvligt med alla härliga små snödroppar!

Jag önskar dej en fin VÅR helg. Jag skall stanna i växthuset hela helgen tror jag :-)

KÖKSTRÄDGÅRDEN

Maria Berg sa...

Det är så här att snödroppen symboliserar Maria Bergs renhet...
hihihi.
Kram på dig kära vän och nu skall jag leta upp det små speglar jag fick av farmor just för att ha vid dukning och lägga under snödropparna - tack för tips och för att du ville var med på mitt tema.

MB

Margot sa...

Mycket läsvärt inlägg med fina bilder!
Strandbilderna från Åhus var helt underbara!! Med den fart som våren tagit nu, så dröjer det inte särskilt länge innan vi är där!
Här försvinner snön med rasande fart! Härligt!
Ha det bra / Margot

madde sa...

Gud vilken härlig blogg:D

Tänkte passa på att tipsa om en tävling på min blogg. 5st vinnare av mat & bak produkter från mika design! Var med du oxå:)

http://maddesmumms.blogg.se/2010/march/tavling-i-sammarbete-med-mikadesignse.html

Anjas Hill sa...

Trevligt inlägg med superfina illustrationer!
Dock har jag av någon outgrundlig anledning inte drabbats av snödroppsbegär. De jag har är helt OK, men jag skulle inte vara beredd att betala det de kostar ibland....däremot har jag ju andra växtmanier./Anja