Translate

lördag 7 november 2009

Planteringsdags...

...av höstens lökar och knölar.
Jag hade beställt en del påsar från ODLA och köpt en del för halva priset på ICA Maxi, och alltihop har blivit nedgrävt i rabatterna idag.
Jag har planterat tre sorters tulpaner i lila och cerisa toner(ajabaja, Bambi!):"Attila", "Hot Pants" och "Cum Laude" ;två sorters allium: guldlök och sphaerocephalum och vit chionodoxa.
Jag köpte en speciell botanisk iris från odla, som heter "Katharine Hodgkin, som jag planterat förut på annan plats, och så fick man en mix av botaniska krokus på köpet när man handlade för över hundringen på odla - vilket var lätt!
Dessutom provar jag ännu en gång att plantera kungsängsliljor, som bildlikt på danska heter "Vibe eg".Jag har väl inte haft någon direkt tur med dessa förut, så vi får se hur det blir till nästa vår.
Det slank också med en påse balkansippor, som jag tycker är söta när de sprider sig,
och så har jag planterat liljor...




















...av sorterna "Beverly Dream" och "Cordelia".
Ängeln har varit huvudlös ett bra tag, men idag kom huvudet åter på plats med lite epoxilim.
Två kvistar av min liljebukett från veckans blommande fredag(se HÄR) var vita liljor, och visst är de änglalikt vackert ihop med min nylagade trädgårdsängel?
Och visst kan den få se lite sjabbig ut - inte ska jag väl måla om den?

Ha en fortsatt skön helg allihopa, och TACK för alla trevliga kommentarer hos mig!

6 kommentarer:

AkH sa...

Vilken härlig blomsterblogg du har, kul med lite inspiration! Ha en trevlig helg!
Anna-Karin
hemochting

Maria Berg sa...

TACK - jätte bra att du sade till att länken ite funkade hos mig, jag gjorde som jag brukade och insåg inte att bilden jag fått från tävlingen så annorlunda ut, men nu är det till rättat, TACK!!

Jag köpte också ett packet för ett par hundra från Odla, fick bla svarta tulpaner!!!

är det du i grön peruk längre ner?

Lijor är underbart och det är härligt att dröma sig bort.

MB

Anjas Hill sa...

Det måste nog bli väldans blommigt hos dig på vårkanten! Du kan även kosta på dig då och ta buketter! Ja! Visst är det härligt./Anja

LV sa...

You have a great lily blog today. I have a few, but they are not blooming. Yours look really good. When a little tender care, your angel will live on.

AnnCharlotte sa...

Så fint du ska ha det nästa år ;) ;)
Jag tycker absolut inte att du ska måla ängeln, den är så fin som den är.

AnnA sa...

Ett stort TACK för alla kommentarer här och efter mitt blommiga fredagsinlägg - och jodå, jag brukar också få jaga liljebaggar, men hellre baggarna än larverna...
Ha en trevlig vecka!
hälsn
AnnA